четвъртък, 5 март 2020 г.

Ще превръщат ли актове към КАТ във фишове

 
Aктовете на КАТ да се превърнат във фишове за бързо и лесно налагане на глоби на шофьоритe.
Предложението е заложено в проект на чисто нов закон за движение по пътищата. Той вече е предложен за обществено обсъждане, информирa NOVA.

След като преди няколко години бе взето решение Законът за движение по пътищата да се раздели на три отделни закона, сега е взето ново решение – нормативният акт да остане един, но да е в по-опростен вариант.

Основното предложение е за всяко нарушение - дори най-тежките, да може да се санкционира с фиш и той да може да се плати на място. Планира се и нарушителите да получават фишовете си от КАТ по имейл.

Oсновна задача при създаването на новия закон е бързото налагане на санкции. А целта – да отпадне чувството на безнаказаност при нарушителите.

„Изключително важна част от този закон ще е и облекчаване на административно-наказателния процес. От наистина много години в България е изключително бавен и това налага спешни мерки в тази насока”, обясни Росен Рапчев от Държавната агенция за безопасност на движението по пътищата.

 Той даде и конкретен пример.
„Акт за установяване на административно нарушение ще се издава като фиш и няма да се чака след това втори орган да издава за констатираното нарушение наказателно постановление. А директно с констатиране на нарушението ще влиза в сила самото нарушение”, обясни Рапчев.

Дори актът да стане фиш, нарушителят няма да се размине с отнемането на точки от контролния талон. И още  - ако шофьор е бил сниман с камера на КАТ в нарушение, честитката му ще пристига по електронната поща.

„Просто този закон ще бъде много по-съвременен и много по-облекчаващ и по-ясен за самите органи, които го прилагат и тези, които го спазват”, уточни експертът.

Според експертите в брашна изначално проектът е с пропуски.
„Преди да пишем актове трябва да сме си свършили работата по отношение на превенцията. Органите за контрол трябва да се реформират, да се квалифицират, да се обучат и тогава да им се възлагат задачи”, обясни Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите.

Сред обсъжданите предложения има и следене в реално време на техническите прегледи. И още - въвеждане на паспорт за всеки автомобил, за да се следи техническото му състояние. Пътните експерти настояват за бързина в изготвянето на новия закон.

„Трябва да се даде според нас един краен срок за приемане, в който да минат обществени обсъждания , да влезе в пленарна зала и той да стане един действащ закон”, каза Румен Дунев от Сдружението на автоекспертите по пътна безопасност.

Новините от днес и със задна дата