понеделник, 20 март 2023 г.

Дигитални книжки и 17-годишни шофьори с придружител: Какви промени предлага ЕК

  

17-годишните да шофират с придружител предлага Европейската комисия. Това е част от пакет от законодателни предложения за модернизиране правилата за придобиване на свидетелство за управление на моторно превозно средство, сред които въвеждане на цифрово свидетелство, валидно в целия Европейски съюз и др. Те са част от т. нар. "Визия Нула" - да няма смъртни случаи по европейските пътища до 2050 г. 

Опит за младите шофьори преди да вземат книжка

Според статистиката у нас повече от половината от тежките катастрофи за миналата година са причинени от водачи под 30-годишна възраст. 

Идеята на предлаганите от ЕК законодателни промени е да позволят на младите водачи да натрупат опит чрез схема за шофиране с придружител - от 17-годишна възраст да могат да се учат да шофират и да получават свидетелство за управление на МПС. Тоест, тези, които преминат изпита на 17 години, да могат да шофират сами едва от 18-ата си годишнина. Освен това, да могат да работят като професионални водачи, веднага щом конкретната работа го позволява. Това според ЕК ще помогне за справяне с текущия недостиг на професионални водачи, освен това с придружител младите шофьори ще придобият повече опит зад волана.

"Пробният период с присъствието на придружител за новите шофьори не е гаранция за придобиване на добри умения, защото не е ясно какви притежава (или трябва да притежава) въпросният придружител. Тоест възможно е той да има необходимия стаж само на документ, но не и на практика", смята Яна Топалова, експерт в ЕЦТП. 

"Възможността да се положи изпит на 17-годишна възраст, а свидетелството за управление на моторно превозно средство да се получи след навършване на 18 години не е новост за България", уточнява експертът по европейски въпроси и международни автомобилни превози. "И сега е възможно взимането на категория "С" на 17 години, но за да може младежът да управлява, се изисква и обучение и полагане на изпит за карта, което отнема още повече от месец", добавя Топалова.

Мерките за подобряване на пътната безопасност включват и изпитателен срок от най-малко две години за начинаещи водачи след полагане на изпита и правило за нулева толерантност към шофиране в нетрезво състояние. Това според ЕК е от съществено значение, тъй като дори ако младите водачи представляват само 8% от всички шофьори, 2 от 5 фатални инцидента включват водач на възраст под 30 години.

Внимание към все повечето тротинетки, велосипеди и електрически автомобили

Друго предложение на ЕК е за адаптиране на обучението и тестването на водачи, за да се подготвят по-добре за присъствието на уязвими участници на пътя. Новите правила имат за цел да подготвят по-добре водачите за превозни средства с нулеви емисии (електрическите автомобилеи), както и за безопасно шофиране по градските пътища, където има все повече велосипедисти, пешеходци и други уязвими групи от участници в движението по пътищата, докато ЕС преминава към по-устойчива градска мобилност. 

Водачите също ще бъдат насърчавани да актуализират своите шофьорски умения и знания, за да бъдат в крак с технологичното развитие. 

Опит за младите шофьори преди да вземат книжка

Според статистиката у нас повече от половината от тежките катастрофи за миналата година са причинени от водачи под 30-годишна възраст. 

Идеята на предлаганите от ЕК законодателни промени е да позволят на младите водачи да натрупат опит чрез схема за шофиране с придружител - от 17-годишна възраст да могат да се учат да шофират и да получават свидетелство за управление на МПС. Тоест, тези, които преминат изпита на 17 години, да могат да шофират сами едва от 18-ата си годишнина. Освен това, да могат да работят като професионални водачи, веднага щом конкретната работа го позволява. Това според ЕК ще помогне за справяне с текущия недостиг на професионални водачи, освен това с придружител младите шофьори ще придобият повече опит зад волана.

"Пробният период с присъствието на придружител за новите шофьори не е гаранция за придобиване на добри умения, защото не е ясно какви притежава (или трябва да притежава) въпросният придружител. Тоест възможно е той да има необходимия стаж само на документ, но не и на практика", смята Яна Топалова, експерт в ЕЦТП. 

"Възможността да се положи изпит на 17-годишна възраст, а свидетелството за управление на моторно превозно средство да се получи след навършване на 18 години не е новост за България", уточнява експертът по европейски въпроси и международни автомобилни превози. "И сега е възможно взимането на категория "С" на 17 години, но за да може младежът да управлява, се изисква и обучение и полагане на изпит за карта, което отнема още повече от месец", добавя Топалова.

Мерките за подобряване на пътната безопасност включват и изпитателен срок от най-малко две години за начинаещи водачи след полагане на изпита и правило за нулева толерантност към шофиране в нетрезво състояние. Това според ЕК е от съществено значение, тъй като дори ако младите водачи представляват само 8% от всички шофьори, 2 от 5 фатални инцидента включват водач на възраст под 30 години.

Внимание към все повечето тротинетки, велосипеди и електрически автомобили

Друго предложение на ЕК е за адаптиране на обучението и тестването на водачи, за да се подготвят по-добре за присъствието на уязвими участници на пътя. Новите правила имат за цел да подготвят по-добре водачите за превозни средства с нулеви емисии (електрическите автомобилеи), както и за безопасно шофиране по градските пътища, където има все повече велосипедисти, пешеходци и други уязвими групи от участници в движението по пътищата, докато ЕС преминава към по-устойчива градска мобилност. 

Водачите също ще бъдат насърчавани да актуализират своите шофьорски умения и знания, за да бъдат в крак с технологичното развитие. 

Шофьорите да обновяват уменията си, по-подробна оценка на здравето им 

ЕК предлага и по-целенасочена оценка на медицинската годност, като се вземе предвид напредъкът в медицинското лечение на заболявания като диабет, които биха повлияли на способността за шофиране. 

Шофьорите ще бъдат насърчавани и да обновяват уменията си. А с цел намаляването на катастрофите от Брюксел предлагат към действащото законодателство за нарушения да се добавят и "неспазване на разстояние, опасно изпреварване и паркиране, движение в насрещното и използването на претоварено превозно средство." 

От Европейския център за транспортни политики отбелязват, че като цяло предлаганите промени в обучението и изпитите са полезни, но че "предложението за самооценка на физическото състояние от възрастните водачи звучи наивно". Поощряват обаче общото прилагане на наказания на водачите-нарушители за всички страни членки. 

Настоящото законодателно предложение на Комисията тепърва ще бъде разглеждано от Съвета и Европейския парламент. В процеса на работа на двете институции предложенията може да претърпят изменения.

Социални, пенсионни и юридически услуги за българи в Италия и за италианци в България- Патронато/КАФ Servizi sociali, pensionistici e legali per i Bulgari in Italia e per gli Italiani in Bulgaria- Patronato/KAF! Tel: 3356318424 или на e-mail: info@sportellodelconsumatore.eu 

“Sportello del Consumatore” di Roma

 За българите в Италия: Как да се ориентирате, за бонуси, данъци и други промени през 2023г. / Anno 2023: Come orientarsi tra novità e cambiamenti dei bonus e del fisco per l'anno nuovo

 

Новините от днес и със задна дата