петък, 4 юли 2025 г.

Караджов се вбеси на влаковете без климатици, качва шефове на БДЖ да ги оправят в движение

Снимка: Минко Чернев/БТА

 Транспортният министър Гроздан Караджов обяви извънредни мерки, с които да започнат проблемите със "стари влакове и инфраструктура, закъснения, ужасни условия за пътуване" да се преодоляват. Като проблем №1 той посочи неработещите климатици във влаковете на дълги разстояния.

"Тази сутрин сформирахме кризисен щаб, в който влизат хората от ръководството на "БДЖ - Пътнически превози", които ще търси причината за неработещите климатици във вагоните на няколко линии", обяви вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията пред журналисти.

Той разясни, че вчера са получили сигнал за композиция, която пътува по линията София - Бургас, в която климатикът в един от вагоните е спрял и температурите са били много високи, така че са застрашавали живота на хората. Караджов допълни, че в същите вагони отварянето на прозорци е невъзможно.

Министърът посочи, че става въпрос за закупени вагони "втора ръка" от "Дойче бан", които от гарите тръгват с работещи климатици, но някъде по пътя те спират. Караджов обясни, че неработещите климатици са на влакове, които се движат по линии София - Бургас, София - Варна, и един обиколен по южно и северно трасе на линия София - Русе.

"Първото нещо, което наредих, беше климатиците редовно да се пълнят и да работят. Защото имаше случаи, в които те просто не се пускаха - поради мързел или нехайство от обслужващия персонал. Това вече се прави. Но възникна друг проблем.Оказа се, че по неясна засега техническа причина, климатиците спират да работят малко след като влакът тръгне. И това е известно от 1 година, но нищо не е направено.

Това налага да се вземат извънредни мерки. На първо място ще добавим по един допълнителен вагон към сегашните композиции, който ще е от старите вагони с отварящи се прозорци. Това обаче ще отнеме вагони от линии, които са по-къси и по-малко натоварени, а по тези линии ще организираме климатизирани автобуси, обясни министърът.

Той посочи и линиите, от които ще бъдат отнети вагони - между Ветово и Сеново, Хисаря и Долна махала, както и Левски - Троян.

Министърът заяви, че днес цялото ръководство на БДЖ е получило "жълт картон" и в случай, че не се намери решение на проблема, "ще имаме първите уволнения."

"Дотогава - наредил съм във всеки бърз влак да има един от ръководителите на БДЖ и един техник, който да проследява дали и колко работи климатикът, и при възможност да го поправя. Аз и моят заместник също ще пътуваме по тези линии", каза Караджов.

"Там, където възникне проблем, започва търсене на начин, той да бъда поправен в движение. През това време, хората ще бъдат преместени в резервния вагон, в който се отворят прозорците", добави още министърът.

Караджов се надява извиканите специалисти от "Дойче бан" да намерят решение на проблема. Тези вагони работят на 1000 волта, а нашата мрежа работи на 1500 волта, обясни министърът. По думите му, вагоните са купени, защото са изглеждали евтини и надеждни, но те създават проблеми. Те не са пригодени за нашия волтаж, добави той.

Караджов обясни още, че продължават да получават сигнали за липса на чистота във вагоните и невежливо отношение към пътниците. По тази причини съм разпоредил друг кризисен щаб, който да се занимава с тези проблеми, докато това се подобри, каза още министърът.

"Вероятно вече сте разбрали, че съм взел ситуацията с БДЖ присърце. Затова ще бъда директен и брутално откровен с вас. БДЖ е в криза, която няма да бъде преодоляна бързо по обективни причини", написа и във фейсбук страницата си Гроздан Караджов като начерта четири основни проблема за спешно разрешаване: неработещи климатици в бързите влакове за дълги разстояния; чистота във влаковете; грубото отношение на служителите към пътниците; купуването на билети и дублирането на места.

Новините от днес и със задна дата