сряда, 24 ноември 2021 г.

Бойко Рановски: Много е важно да се установи дали автобусът се е запалил преди или след удара

  

                                        Снимка: БТА

Разследващите органи ще направят всичко необходимо, за да установят цялото движение на автобуса, местата, където той е спирал, където са почивали водачите, скоростта, с която се е движел. Всичко това ще бъде установено, заяви в "Денят започва" по БНТ Бойко Рановски, изпълнителен директор на "Автомобилна администрация".

Ще бъдат назначени съответните експертизи, има компетентни органи в страната.

Надявам се, че истината ще излезе. Много важно е да се установи дали автобусът се е запалил преди или след удара в мантинелата, така че цялата информация ще бъде събрана.

Такъв инцидент досега не е имало, допълни Рановски.

Той увери, че камери на АПИ има навсякъде в страната и може да се установи движението на автобуса.

По информация на свидетели, автобусът е почивал в началото на АМ "Струма", на бензиностанция и инцидентът е възникнал на 30 км след почивката, обясни Рановски.

Със сигурност, шофьорите са били двама, увери той.

Рановски подчерта още веднъж, че жертвите са загинали в следствие на пожара, затова е изключително важно да се установи дали той е настъпил преди или след удара в мантинелата.

Пред bTV проф. Симеон Ананиев, председател на Асоциацията на вещите лица и експертите заяви, че отбивката за почивка трябва да е отделена, без да има конфликт с пътя, а тя в случая се намира в нищото. 

"Нямам спомен да има пътен знак, който да сигнализира, че в участъка на катастрофата на АМ "Струма" има отбивка. И да има, знакът трябва да е такъв, че да се забележи", каза проф. Симеон Ананиев.

Той допълни, че няколко пъти се е обърквал на това място и е бил на косъм да влезе в т.нар. отбивка за почивка, която не е сигнализирана, има завой, има и денивелация.

"Отбивката за почивка в завой по съвсем друг начин трябва да е отделена, без да има конфликт с пътя", допълни експертът.

"Когато се стигне до произшествие, независимо в каква сфера и се стигне до съдебно дело, основната роля да се изяснят причините е на експертите", каза още той.

"Опитът показва, че напоследък се формират екипи от т.нар. комплексни експертизи, в които участват различни експерти", заяви Ананиев и обясни, че има шест основни експертизи, които трябва да се направят.

По думите му първата е експертиза за проектирането на пътя, като има европейски директиви. В едно такова проектиране има наклони, настилки, сигнализации. Прави се сравнителен анализ, обясни той.

Втората точка е изпълнение на строителството, каза проф. Ананиев.

"Какво е техническото задание - има случаи, в които се оказва, че отдолу вместо да се сложи чакъл, се слага минен отпадък със сяра, който водата го разяжда и пътят пропада. В този участък пътят не е от най-добрите.

Третата експертиза е превозното средство - кога е произведено, технически паспорт, има ли лиценз, има ли ограничител на скоростта", обясни експертът.

Той допълни, че за автобусите имат ограничител на скоростта, а редовна практика на Балканите и да се маха ограничителят. Ананиев каза още, че винаги трябва да има двама водачи, които да почиват на три часа, по нашите стандарти - 4,5 часа. Тахошайбите са с две карти, но при експертизите понякога се установява, че има само един шофьор, отбеляза Ананиев.

"Може да се окаже, че вторият шофьор е жив и здрав в Македония, само са му взели картата. Аз съм участвал в такива експертизи", допълни той.

Четвърта експертиза е пожарната експертиза - да се докаже къде е бил пожарът, какви са възможните варианти, допълни Ананиев.

"След като се види къде е бил, ще се търси от какво е. Възможно е искра в двигателя от спукана гума. Възможна е и друга хипотеза - статистиката е показала, че в новогодишните празници има много пожари вследствие на пиротехнически средства. Това са екскурзианти, които са били на пазар, има опасения, че автобусът е бил пълен с пиротехнически средства, които се запалват. Какъв е източникът на пожара, ще каже експертизата", обясни Ананиев.

Петата експертиза е логистическата - каква е нормативната база, кои органи какво извършват, каза още професорът.

Какво казва първия очевидец на инцидента?


 Свидетелски разказ за трагедията на АМ „Струма“ на един от мъжете, подали сигнал на телефон 112 за автобусната катастрофа пред bTV разкрива нови подробности за инцидента.

Илия Николов е работи на обект на 500 метра от мястото на инцидента. Заедно с колегите си укрепва свлачище в близост до пътя. В злополучната вечер той е спал на обекта.

„Чувам един гръм, но не можах да разбера какво беше. Едно „бау“. Слязохме с колегата Благой надолу към Кулата и гледаме, че нещо в мантинелата гори. Гореше обаче леко, после виждаме как постепенно се усилва отзад“, разказва Илия в "Тази сутрин". 

„Приближихме се и искахме да помогнем, но нямаше как. Вече беше много горещо, не можехме да се приближим до автобуса“, продължава Илия.
По думите му вече е имало хора, които са излезли от автобуса.

Веднага след като разбират, че е катастрофирал автобус, неговият колега - охранителят Емил, подава сигнал на 112.

„След 17-18 минути дойде полицията. Като дойде, ние си тръгнахме нагоре“, разказва Илия.

„Като отиваме надолу виждаме парчета гума, които горяха“, допълва работникът.

Другият свидетел е шокиран от гледката и преживяването и отказва да коментар пред медиите. 

Чуйте оше едно мнение на свидетел, но и специалист!

Новините от днес и със задна дата