сряда, 9 юни 2021 г.

Български изтребител МиГ е паднал в Черно море

  

Изтребител МиГ на българските Военновъздушни сили е паднал в морето край Шабла при изпълнение на тренировъчна задача по време на военните учения "Шабла 2021", съобщиха от Министерство на отбраната.

Самолетът е изгубил радиовръзка и е изчезнал от радарите в 00.45 ч. Веднага е започнала операция по търсене и спасяване, която продължава и в момента. В нея участват сили и средства от състава на Военноморските сили, Съвместното командване на специалните операции, Гранична полиция и Военновъздушните сили.

Министърът на отбраната Георги Панайотов пътува към района на инцидента. Медиите ще бъдат информирани своевременно за хода на издирвателната операция, допълват от военното ведомство.

Провеждането на тактическото учение с бойни стрелби „Шабла 21“ е прекратено. Причините за падането на военната машина засега остават неясни. 

Тактическото учение с бойни стрелби "Шабла 2021" започна в понеделник. В него участваха повече от 2000 военнослужещи от въоръжените сили на България и на САЩ. Директор на стрелбите бе заместник-командирът на Военновъздушните сили бригаден генерал Петьо Мирчев.

Бойните средства, с които българските ВВС участваха в "Шабла 2021", включват зенитно-ракетните комплекси /ЗРК/ С-75М "Волхов", С-125 "Нева", 2К12 "Куб" и преносимия зенитно-ракетен комплекс /ПЗРК/ "Стрела-2М", изтребителите МиГ-29, щурмовите самолети Су-25 и вертолетите Ми-24.

При откриване на учението от МО съобщиха, че изтребителите МиГ-29 ще изпълняват стрелби по мишени с управляемото ракетно въоръжение и с използване на бордното артилерийско въоръжение. Самолетите Су-25 и хеликоптерите Ми-24 ще атакуват надводни морски цели с неуправляемо ракетно и артилерийско въоръжение.

Причините за инцидента могат да бъдат от технически характер, тъй като изтребителите, с които разполагаме, са на повече от 30 години, а поддръжката им е трудна. Това коментира пред bTV бившият министър на отбраната в служебния кабинет на Марин Райков - Тодор Тагарев.

Другата вероятност е грешка на пилота.

"Изпълнението на задача в морски условия е по-сложно, отколкото над сушата. Има случаи в миналото за загуба на ориентация на пилота. С тази стара техника той няма възможност да използва съвременни средства за навигация и управление за избягване на сблъсък. Това също е едно възможно обяснение", обясни Тагарев.

Той допълни, че колкото по-стара е техниката, толкова по-вероятно е да има такива случаи. Тодор Тагарев изрази надежда пилотът да е успял да катапултира и да бъде открит.

Новините от днес и със задна дата