Зрелостните изпити за 7 и 12 клас ще се проведат в края на учебната година, като от тях ще бъдат изключени определени теми - това обясни министърът на образованието Красимир Вълчев по време на онлайн среща с родители, учители и представители на граждански организации.

Тя беше проведена по инициатива на омбудсмана Диана Ковачева във връзка с проблемите на дистанционното обучение, като министър Вълчев и екип на мнистерството отговаряха на въпроси в продължение на час и половина.

Според Красимир Вълчев последните теми от материала за матурите за 7 и 12 клас няма да бъдат включени в изпитите, а целта на това изпитване е да се измери начина на осмисляне на материала и функционалната грамотност на децата.

Не е задължително да се провежда национално външно оценяване за 4 и 10 клас, обясни още образователният министър, като уточни, че то е нужно най-вече за оценка на работата на учителите и на ръководствата на училищата.

Около 30 хиляди са децата, които са заявили, че не могат да се обучават дистанционно, заради липсата на електронно устройство, припомни ресорният министър в отговор на въпрос на родител. По думите на Вълчев държавата кандидатства за европейски средства, с които да закупи 108 хиляди персонални компютъра, но процедурите отнемат време. До момента са осигурени и раздадени 18 хиляди електронни устройства, като около 3 хиляди от тях са предвидени за учители, така че да могат да преподават от вкъщи. Ако семейството на едно дете не може да си позволи да плаща за интернет, то училището има право да заплати услугата, допълни Вълчев.

Защо учителите не са задължени да включват камерите на устройствата си по време на обучение и защо не преподават от класните стаи? - това попита майка на първокласничка, която разказа, че учителката на нейното дете не желае да контактува с учениците визуално, а само чрез микрофон, което според майката не се отразява добре на толкова малки деца.

Министърът посочи, че също е привърженик на зрителния контакт между учители и ученици, а относно присъствието на преподавателите в класните стаи припомни, че това не е разрешено в момента, заради заповедта на здравния министър. Вариантът с преподаване от класната стая е приложим, когато част от децата учат от вкъщи, а останалите са в клас, и така учителят може да ги обучава едновременно, допълни Красимир Вълчев.

По време на онлайн срещата експерти от МОН обясниха, че с разрешение на Министерството на здравеопазването вече са възможни индивидуалните присъствени занимания за децата със специални образователни потребности в детските градини, училищата и центровете за специална образователна подкрепа. За целта обаче е нужно желание от страната на родителите да заведат детето си, както и да се осигури присъствие на съответния специалист, който да работи с детето. Министър Вълчев посочи, че е разпоредено на директорите на центровете за специална образователна подкрепа да започнат такава работа с деца.

При откриването на срещата омбудсманът Диана Ковачева представи данни на организацията УНИЦЕФ, според които 1 от 5 деца с увреждания у нас е изключено от дистанционното обучение, а около 40 процента от родителите се нуждаят от помощ в отглеждането на детето си, за да отидат на работа в условията на пандемия. Ковачева припомни, че над 700 хиляди са децата в предучилищна и училищна възраст, които са поставени в ситуация да се обучават от вкъщи.

Вариантите за връщане в клас от 4 януари

През следващата седмица ще бъде обсъдено и ще бъде взето решение как от 4 януари, на какъв принцип, на географски принцип ли - за отделните класове, ще бъде взето решение за възстановяване на присъствения учебен процес, като първи-четвърти клас са приоритетни, съобщи още министърът на образованието.

В началния етап на образованието се създават базови умения, децата се ограмотяват, а при дистанционното обучение родителите трябва да си стоят вкъщи и е най-трудно педагогическото взаимодействие в електронна среда с тези деца, както и няма как неграмотните родители до помагат за ограмотяването на децата, обясни Вълчев.

Освен това учениците от първи до четвърти клас по-малко пътуват с градския транспорт, от гледна точка на епидемичната ситуация, и затова те ще бъдат приоритет при възстановяването на учебния процес.

За учениците от пети до 12-и клас, приоритет ще бъдат в по-голяма степен седми клас и 12-и клас, и осми клас, където интензивно в него се изучава чужд език, съобщи образователният министър.

"Направили сме алгоритъма с общите насоки към общинските и областните кризисни щабове, и сме на варианта за локално вземане на решение, с редуване на класовете", обясни министър Вълчев.