сряда, 27 ноември 2019 г.

Сезон 2019: Черноморският туризъм бележи спад, културният туризъм с ръст

Членът на Управителния съвет на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти /АБТТА/ Байко Байков съобщи, че макар и незавършил, туристическият сезон 2019 е бил изключително противоречив и посочи, че само в тази оценка се доближават с вижданията на ресорното министерството.

Организацията представи днес на пресконференция в БТА свои разчети за сезона, базирани на националната статистика, данни от летищата във Варна, Бургас и София и на някои от водещите общини с изявен туристически оборот.
По данни на НСИ към септември има спад от 2 на сто и това е минимален спад на фона на първоначалните очаквания, но дори и в Националната програма за реклама на туризма на ресорното министерство е отбелязано, че Източна и Югоизточна Европа е посочено, че трендът за нарастване на туристооборота и проходите от туризъм е между 6 до 8 на сто всяка година, а ние тази година регистрираме спад от 2 процента, коментира Байков и посочи, че това означава, че относително ние изоставаме приблизително с 8 - 10 процента.

Бойков изтъкна, че тези два процента са интегрирани от целокупния туристически продукт на страната, в това число от летния, културния, бизнес, спа туризма. Той подчерта, че в анализа не може да се направи обобщение на данните за летния морски туризъм, без да има детайлизирани данни, поради което се стига до този интегриран резултат от два процента, който не изглежда толкова тревожен.

От гледна точка на общия резултат според Асоциацията спадът в по-голяма степен се дължи на пътуванията на туристи от ЕС - половин милион по-малко са нощувки, направени от граждани на държавите от Общността и това не вещае нищо добро за следващия сезон, смята Байков. Той посочи, че разчети на организацията показват, че има спад в 12 - 13 от общо 15 - 16 от водещите пазари и каза, че смята, че не можем да очакваме, че за следващата година те ще регистрират ръст.

Впечатляващ, по думите му, е спадът на пазар Германия - с 23 процента, от Русия - над 15 на сто. Ние не можем да очакваме промяна в този тренд, защото той е проявен в продължение на няколко години, коментира Бойков. При скандинавските пазари има спад от 27 процента.

Пазарите, от които отчитаме ръстове, са Румъния - 29 на сто ръст на нощувките, с което страната става пазар номер 2 за България, въпреки че няма маркетингова намеса, коментира Байков.

След пет години спад от Украйна, сега се отчита ръст от 60 на сто. Пазар Великобритания заема четвърта пазарна позиция със 7 на сто ръст.

Основни генериращи европейски пазари обаче като Италия и Испания не са сред първите 15, каза Байков. Франция е далеч от първите пет пазара, а Гърция е с много малко значение за нашия туризъм със 150 000 нощувки. С един активен уикенд през лятото българите компенсират целия годишен поток от гръцки туристи в България, коментира Байков.

Полша вече сериозно излиза напред и е трети по значение пазар за България. Сега Централна Европа с Чехия и Словакия се превръщат в хит за нас, допълни той и посочи, че това налага преоценка на приоритети на държавата за това дали в пазари, които "потъват", трябва да изразходваме 15 млн. лева за национална реклама или в пазари, които са на "гребена на вълната".

От Асоциацията смятат, че Националният съвет по туризъм трябва да има статут на орган, който да решава и решенията му да са задължителни за изпълнителната власт, защото там се пресичат вижданията на бизнеса и на администрацията.

По отношение на морския туризъм, по данни на летищата във Варна и в Бургас, за Варна има 16 на сто спад на кацанията на самолети, а в Бургас - 14 на сто спад. За двете летища има 12 на сто спад на обработените пътници. Според Асоциацията спад между 2 и 12 на сто автоматично влече намаление на оборота, при това в по-голяма степен, защото при намаляване на заетостта в хотелите, хотелиерите стимулират потенциалната заетост с ценови промоции, а това значи намаление на оборота от тези, които потребяват услугата.

По отделни пазари проучванията на Асоциацията показват, че потоците туристи през летище Бургас при морския туризъм има спад от 40 на сто от Германия, 11 на сто от Русия и 12 на сто от Полша. Ръст има от Великобритания и Ирландия. За летището във Варна има 15 на сто спад от Германия и 28 на сто спад от Русия, а ръстове се отчита за Великобритания и Австрия. Затова според Асоциацията предпоставките за следващия сезон са повече от тревожни.

За летище София от Асоциацията отчитат общ ръст 1,5 на сто на пътниците, което на фона на огромния ръст на пътувания на българи, означава, че София поддържа този обем от пътувания с чуждестранни туристи, и Пловдив като европейска столица на културата, генерира малко по голям обем от обичайното именно през летището в София.

При изходящия туризъм от България ръстът е 6 на сто и тенденцията за нарастване се запазва за десета година. Първа дестинация е Гърция - 28 на сто от пазара на изходящ туризъм, следвана от Турция - 14 на сто, Испания, Италия и Германия - по около пет на сто. Като цяло съседните страни привличат над 50 на сто от интереса на българските туристи.

Председателят на Управителния съвет на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти Даниела Стоева посочи, че ако се отчетат направените нощувки в София, Пловдив и Велико Търново - основни центрове за културен туризъм, в активните месеци на туристическия сезон за София има ръст от 3 на сто на направените нощувки на чуждестранни туристи, в Пловдив - 10 на сто /с уговорката, че градът беше европейска столица на културата/, а Велико Търново - ръст от 6 на сто. Това според Асоциацията е основание да се направи извод, че макар и черноморският туризъм, особено на основание на пътникопотока от летищата, да бележи спад, културният туризъм бележи ръст и затова националният маркетинг трябва да се преориентира.
По друга тема, свързана с това, че от 1 октомври тази година влезе в сила Единната система за туристическа информация, от Асоциацията призоваха ресорното министерство да санкционира всеки хотелиер, който не изпълняват изискванията на закона и напомниха, че сега регистрацията е задължителна за хотелиерите и за туристите. От Асоциацията очакват всеки месец резултатите от приложението на системата да са публични.

Новините от днес и със задна дата