сряда, 30 април 2025 г.

Димитър Стоянов: F-16 не лети заради отказ на агрегат, американски техници потвърдиха

Снимка: Булфото

Спорът между управляващите от ГЕРБ и президента за това лети ли, или не лети новият F-16, продължава. В него се намеси и бившият военен министър и секретар по сигурност и отбрана на Румен Радев - Димитър Стоянов, който е самолетен инженер и потвърди, че изтребителят в момента не може да бъде вдигнат във въздуха по обективни причини - повредена част, каквато нямаме тук, за да я заменим веднага. А нямаме, защото не сме поръчали резервни части, твърди Димитър Стоянов. 

Размяната на реплики дойде, след като пред пред журналисти във Валенсия лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов обвини, че "Радев подшушнал на журналистите, които са били с него, че бил развален F-16 и не лети, та да питат Запрянов. Питали са го".Лидерът на ГЕРБ заговори и за уволнения. "И му казах на Запрянов още днес шефът на Военновъздушните сили да бъде уволнен, ако е вярно това, което подшушнал Радев". "Как ще вземе строшен самолет за 100 млн. долара?!", попита Борисов.

Президентът пък призова лидера на ГЕРБ, вместо "да си измива ръцете с летците и с ръководството на Министерството на отбраната, които всеки ден работят и се чудят как да компенсират политическото безхаберие и недомислици, по-добре да развърже повече кесията и неговото правителство да осигури средства, така че този иначе чудесен като бойни качества самолет да може да бъде поддържан в оперативна готовност и да лети".

Радев не каза директно, че не лети изтребителят, посрещнат от САЩ с тържествена церемония от премиера, министри и депутати на 13 април, но след обвиненията на Борисов Димитър Стоянов го потвърди.

Бившият министър на отбраната обясни с пост в социалната мрежа, че е налице отказ при новия F-16 Block 70, като, по думите му, такива повреди са често срещани при нова летателна техника. Той уточнява, че отказът на изтребителя да лети е потвърден и от американските техници, които са у нас. Причината е повреден агрегат, но нямаме резервни части тук, за да го сменим веднага. 

"Мисля, че е време за малко по-малко емоции и повече факти. След шестгодишно чакане пристигна първият от поръчаните изтребители F-16 Block 70. Самолетът е чисто нов и всякакви брътвежи в тази насока са излишни. Като се случва с всяка сложна машина - понякога има повреди или "откази", както се казва в авиацията. В повечето случаи, с откази не се лети. Трябва повредата да се отстрани и тогава отново да има полети. Такъв е и случаят с F-16D борд 301, който пристигна в България преди почти месец.

И да разсея всички зловредни слухове за саботажи, за омрази, за какво ли още не, бих желал да споделя, че в нашата авиобаза "Граф Игнатиево" има американски инженери и техници, които са потвърдили извода на българските си колеги - има отказ, с който самолетът няма как да лети", пише във Фейсбук президентският секретар по отбрана. 

  Стоянов обяснява надлежно защо е налице такъв отказ при новата летателна техника. 

"Защото в началния период на експлоатация на новопроизведена авиационна техника се появяват най-много откази. Така пише и по дебелите книги, това казва и личния ми 25-годишен опит, като авиационен инженер. Както казваме в авиацията - самолетът трябва да се закисне. Първите година - две от експлоатацията на нов самолет или вертолет са винаги такива - с повечко откази и повече работа за инженерите и техниците. Та, напълно нормално е да се прояви отказ и на чисто новите F-16. Разбира се, по-интересен е въпросът, защо не го отстраним бързо този отказ и защо не се лети с новия самолет?", разяснява Стоянов. 

След което продължава с упрек към Бойко Борисов и Красимир Каракачанов - съответно премиер и министър на отбраната, когато поръчахме американските изтребители, че са отрязали от офертата включването на пакета с резервни части, за да намалят цената.  А в същото време в момента ни е нужно да заменим дефектирал агрегат с друг, но го нямаме наличен.

"При избора на самолет се гледат едни показатели, от които нито Борисов, нито Каракачанов, нито Запрянов разбират - това е времето за изпращане, ремонта и връщането му в България на отказали агрегати. Точно какъвто отказал агрегат имаме и сега. За съжаление, не бе избрана офертата, която предлагаше 24 часа за доставка на нови агрегати, за замяна на отказалите. Избран бе F-16, при който тези срокове са... да кажем, много по-дълги" Някой ще попита, а защо не заменим проблемния агрегат с такъв от складовите наличности? Просто е - защото пакетът с резервните части в сделката за първите осем F-16 беше зверски орязан. Защо? Ами защото при бюджет от 1,5 млрд. лева американската оферта беше за около 2,5 млрд. и започна да се реже поголовно, че да се влезе в политическо приемлива цена. И сега ще получим резервен агрегат догодина по това време, разбира се, иронично казано", твърди Димитър Стоянов. 

И конкретно вини за орязания пакет с резервни части настоящия министър на отбраната Атанас Запрянов. 

"По-важно е, да си спомним кой договаря орязването на тези пакети. Кой обясняваше, че нищо не се реже и пакетът за F-16 бил от пълен, по-пълен? Това беше един заместник-министър, който сега е министър на отбраната. Ако Борисов иска някой да е отговорен, то да търси отговорност от министъра си. Знаем, че те имат чудесна активна комуникация", обвинява Стоянов по адрес на Запрянов.

Президентският секретар отрича още твърдението на министъра, че и вторият изтребител F-16 лети към България.

"Топката е в полето на МО. Но в това поле, в момента имаме някакъв комуникационен хаос. В понеделник, министърът на отбраната самодоволно обяснява, че вече бил тръгнал за България вторият F-16 и го чакаме да кацне у нас след три дни. Само дето, нищо не е тръгвало и нищо няма да пристигне тази седмица", категоричен е Димитър Стоянов.

Той припомня още, че изтребителят няма да лети за парада на 6 май, както "министър Запрянов се кле многократно".


Новините от днес и със задна дата