Представете си следния разговор по телефона: „Добър ден, търся
”Двете калпазанки”? Да, слушам ви!”, само дето гласът не е нито на
непослушно момиченце, камо ли пък на две. Мъжки е. А самата фирма със закачливото име ЕТ „Двете калпазанки” има съвсем
стандартен предмет на дейност - покупка и препродажба на стоки и вещи в
първоначален или преработен вид, тоест търговия, пише "Марица".
В Хасково пък работи „Свръхчовек” ЕООД, а в Попово допреди няколко години бизнес правеше „Разяреният лъв” ЕООД. Сега едноименният търговски комплекс е обявен за продан и представлява магазин за хранителни стоки с транжорна и кафе аперитив, става ясно от обява на брокер. Дружеството с чудато име е основано от Веселин Несторов, който през 2015 година се явява на местни избори като кандидат за кмет от БСП.
В една от срещите с избирателите той обяснява защо е кръстил фирмата си така. Аргументите му обаче имат политически привкус, както подобава на предизборна кампания. Той казва, че е „разярен от опитите политиката в услуга на бизнеса да бъде представена като социална такава. Разярен е и от липсата на прозрачност при управлението на общината, ламтенето за власт на всяка цена и личните амбиции”. Местните в Попово обаче и досега наричат г-н Несторов Веско Лъва, а заведението „При лъва”.
Ето защо собствениците на фирми трябва да вложат много усилия в избора на име, защото много често, особено в малки населени места дружеството се асоциира със самия бос. Кръщаването на дружествата обикновено става емоционално и импулсивно. Така стигаме до бисери в Търговския регистър от рода на фирма, регистрирана официално като „Благодаря ти 2021” ООД.
Интересното в случая е, че дружеството е съвсем прясно, регистрирано в първите дни на тази година, очевидно, за да отбележи успешна 2021 година. Предметът му на дейност е електронна търговия. Или пък „Рич и Каралайн” ООД. На младото поколение името няма да направи впечатление, но на останалите ще им върне спомените за дългогодишния сериал „Дързост и красота” и двамата красиви главни герои в него.
Има и фирма „Ку-ку” - или вдъхновена от култовото предаване преди години, или пък плод на чувството за хумор на собственика си и отношението му към света. Съвсем реални са фирми с незабравими имена като „На куково лято”, „Дракула”, „Зурла” ООД, „Як шоп” и т.н.
Преди време, когато електронизацията и дигитализацията у нас бяха още в зародиш, в окръжните съдилища се вадеха едни дълги списъци с нови регистрации на фирми и промени в тях, които много забавляваха служителите там.
Сега, за да се регистрира фирма, първо трябва да се направи предварителна справка онлайн в Търговския регистър, която показва дали съществува друго юридическо лице със същото наименование. Ако да, тогава вторият трябва да измисли ново име, за да мине регистрацията.
Няма как да се е получило подобно дублиране при фирмите на Евгени Минчев. Както самият той, така и бизнесът му е представен така, че да направи впечатление .Двете му компании за реклама и PR носят звучните имена „Ватманът - принц” ЕООД и „Трамвай №7”. И двете са вдъхновени от ерата, преди Минчев да стане „паркетен лъв” и „лорд”, а е управлявал трамвай по столичните улици.