![]() |
| Снимка: ОД МВР-Сливен |
Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" да създаде и да поддържа регистър на индивидуалните електрически превозни средства и техните собственици, предлагат председателят на Комисията по транспорт и съобщения Кирил Добрев от БСП и заместникът му Андрей Рунчев от ГЕРБ в проект за промени в Закона за движението, внесени вчера.
С промените се прецизират последните приети текстове в закона, според които се вменява на общинските съвети с наредба да определят условията и реда за регистрация на електрическите тротинетки. В тази връзка със законопроекта се предлага с единен подзаконов нормативен акт на Министерския съвет да се определят условията и реда за регистрация на електрическите тротинетки и да се изгради единна автоматизирана информационна система за регистрацията им, която да се ползва от всички общини на територията на страната.
Това би улеснило гражданите при управление на електрически тротинетки на територията на повече от една община, както и ще се улеснят контролните органи при изпълнение на законово определените им функции, посочват вносителите.
Предложеният законопроект предвижда до три месеца от влизането в сила на измененията Министерският съвет да приеме съответната наредба, а собствениците на индивидуални електрически превозни средства да ги регистрират до 1 юли 2026 година.
Освен това, с промените се дава възможност за монтиране върху светофарите на устройства, предназначени за контрол на правилата за движение и за видеонаблюдение.
Към момента няма изрично разрешение за поставяне на автоматизирани технически средства и системи за видеонаблюдение върху конструкциите на светофарните уредби. Това води до разнопосочни тълкувания - в някои случаи администрациите приемат, че монтажът е допустим като част от оборудването за регулиране на трафика, а в други се смята, че не могат да се поставят върху светофарите, тъй като не са "устройства" по смисъла на закона, се посочва в мотивите към законопроекта.
Затова е необходимо в закона да се въведе изрична и точна формулировка, която да премахне всякакви съмнения. Добавянето на текста, че изключение се прави за "устройства, предназначени за контрол на правилата за движение и за видеонаблюдение", гарантира именно тази яснота, допълват вносителите.
През юли парламентът прие промени в Закона за движението по пътищата, според които водачът на електрическа тротинетка вече е длъжен да има валидна застраховка "Гражданска отговорност" и превозното средство да е регистрирано. Тогава депутатите решиха, че с наредби на общинските съвети ще се определят условията и редът за регистрация на електрически тротинетки, припомня БТА.
Проектът на Добрев и Рунчев е внесен в деня, в който парламентът излезе в 20-дневна коледна ваканция. Според последните промени в конституцията Народното събрание няма да се разпусне при очакваното назначаване на служебен кабинет от президента Румен Радев през януари, а ще продължи да работи до избора на нов състав на парламента на очаквания в края на март пореден предсрочен вот.
