Държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура" (ДППИ) вече е с вписан лиценз като пристанищен оператор, с което държавата ще може да управлява нефтеното пристанище "Росенец". До дни трябва да се постигне и споразумение за използването на данъчния склад на територията на терминала, което е изискване за получаване на експлоатационна годност на самия пристанищен оператор в лицето на ДППИ. Това обяви пред журналисти министърът на транспорта Георги Гвоздейков, цитиран от БТА.
Министърът пристигна в пристанище "Росенец", за да се включи в разговорите на назначената от него комисия по приемането на обекта след прекратяването на концесионния договор с "Лукойл".
На 11 август 2023 г. Министерският съвет прие решение за прекратяване на концесионния договор, смятано от 15 август с.г. Назначената от министъра комисия трябва в 30-дневен срок от прекратяването на концесията да приеме нефтеното пристанище.
"Процесът по поемане на управлението на терминала от държавата, върви гладко в добър диалог. Всички знаем, че решението е това и то не може да се промени. В следващите три месеца предстои да бъде изготвен анализ, съвместно със службите за сигурност, с Агенция "Митници", Гранична полиция за това как точно да бъде организирана работата в обекта", каза днес министър Гвоздейков.
Министърът потвърди, че държавата не дължи обезщетение на "Лукойл" заради прекратяването на концесионния договор.
"При така стеклите се обстоятелства държавата не дължи обезщетение, така че ние не можем да нарушаваме европейския регламент и приетия закон от Народното събрание. Право на компанията е да търси правата си по установения ред", каза Георги Гвоздейков.
Министърът изтъкна, че процедурата по прехвърлянето на управлението на нефтения терминал "Росенец" няма да се отрази по никакъв начин на цените на горивата у нас. "Цената на горивата се определя от борсовите цени на продуктите. Петролният пазар е отворен, така че цените на горивата не се влияят от това, което се случва на "Росенец" в момента", каза още транспортният министър.
Георги Гвоздейков допълни, че се работи усилено за приключването на процедурата по прехвърляне на управлението на терминала край Бургас за по-малко от 30 дни, какъвто е срокът за финализирането ѝ.
Към днешна дата пристанищният терминал работи нормално, отбеляза БТА. Терминалът все още се управлява от "Лукойл". До няколко дни ДППИ трябва да получи документите си за експлоатационна годност.
Самата складова база не е предмет на концесията и не е включена в концесионния договор. Тя е собственост на "Лукойл".
Днес Георги Гвоздейков обяви, че предстоят разговори и процедури между компанията и Агенция "Митници", за да бъде уточнено как ще се осъществява контрола.