четвъртък, 23 април 2020 г.

Кога ще могат самолетите да летят редовно в Европа

iStock

Епидемията от коронавирус предизвика промяна в полетите по цял свят. Очаква се те да станат по-некомфортни и да отнемат повече време, пише „Дойче веле“.

Международните въздушни съобщения са сведени до минимум заради пандемията от коронавирус. Във вътрешността на Европа почти целият транспорт е парализиран, но рано или късно ще започне неговото възстановяване.

Очевидно е, че държавните власти ще изискват от летищата и авиокомпаниите да въведат строги санитарни мерки. Такива условия се поставят в момента в различни европейски държави и преди постепенното отваряне след карантината на различни магазини и учебни заведения.

Задължително носене на маска в самолета

Компаниите за въздушни превози в Германия, заинтересовани от скорошното възстановяване на бизнеса, решиха да проявят инициатива и излязоха със собствени предложения по този въпрос. Авиокомпаниите и летищата са разработили план от 20 точки, а агенция ДПА предупреждава бъдещите пътници да се настроят за нови правила, ако решат да летят със самолет. 


Най-забележимата промяна ще бъде задължителното носене на защитна маска по време на целия полет или най-малко от момента на обявяването на полета до излизането от самолета. Подобно предложение не изглежда неочаквано, тъй като в Германия е задължително да се носи маска в обществения транспорт и в магазините. Пътниците в самолетите ще трябва да останат с маска по време на целия полет в продължение на няколко часа, което ще направи пътуването по-неудобно.

Социална дистанция на летищата

По-голямата част от плана засяга престоя на пътниците в сградата на летището. Предлага се въвеждане на изискването за спазване на физическа дистанция пред гишетата за регистрация, в зоната за проверка на багажа, при паспортния контрол, в зоната за излитане и при получаването на багажа.

За да бъде осигурено спазването на тази дистанция, летищата и авиокомпаниите ще трябва да създадат необходимите условия – преустройство на наличните пространства или допълнително освобождаване на такива, увеличаване броя на работещите на гишетата за регистрация и полагане на подходяща маркировка. Има предложения пътниците да бъдат пропускани през различни зони и да се качват на малки групи в самолета. Една от точките предвижда увеличаване броя на автобусите, откарващи пътниците от един полет до борда на самолета. За целта ще бъде необходимо да се увеличи персоналът.

В разработения план е предвидена и мярка, според която при онлайн регистрацията преди полета пътниците да декларират, че не боледуват от заразни болести и по-конкретно от COVID-19. На случаен принцип ще се измерва температурата на пасжерите еди излитане.


Идеята средното място да остане свободно не получи подкрепа

Германските фирми за въздушен транспорт не подкрепиха предложението на британската нискотарифна компания Easyjet да не се продават билети за средните седалки в самолета, като по този начин се осигури дистанция между пътниците по време на полета.

Както отбелязва ДПА, това би съкратило броя на местата в самолета с една трета, което означава автоматично намаляване на възможните приходи на авиокомпаниите. Агенцията има предвид стандартните самолети, при които на всеки ред от двете страни на пътеката има по три седалки.

Представените пред германското правителство мерки са изчислени първоначално за шест седмици. Авторите на предложенията явно смятат, че след този срок ще стане ясно, доколко са ефективни те и как трябва да бъдат променени. Подобни предложения са направени вече и на ниво Европейски съюз. Властите в Германия вероятно ще се стремят към приемането на общи правила за всички държави от ЕС, смята агенцията.

Предлаганите мерки не изглеждат неочаквани или радикални, но има голяма вероятност да не бъдат приети охотно от пътниците.

На първо място, общото времетраене на пътуването ще се увеличи, защото ще се забавят всички процеси на летището и пасажерите ще трябва да ходят там много преди часа на полета.

Цените на самолетните билети може да се увеличат

Това ще доведе до увеличаване на конкуренцията на скоростните влакове в европейските страни, включително на нощните със спални вагони. В самостоятелно купе възможността да се заразиш е значително по-малка, отколкото в салона на самолета. Това може да удовлетвори донякъде и защитниците на климатичните промени, които се стремят към прекратяване на въздушните превози вътре в Германия.

Ако предлаганите мерки продължат да действат повече от 6 месеца, това може да доведе до поскъпване на полетите. Разходите за персонал на летищата ще се увеличат, а част от нарасналата издръжка най-вероятно ще бъде калкулирана в самолетните такси, които, от своя страна, авиокомпаниите ще прехвърлят на своите клиенти.

Удължаването на времето за настаняването на пътниците в самолета и при напускането му ще нанесе удар върху бизнес-модела на нискотарифните авиокомпании, които предлагат съкратен срок за пребиваване на летището заради по-ниското заплащане за стоянка.

Има надежда, че резкият спад на цената на керосина ще компенсира допълнителните разходи на авиокомпаниите, което би им позволило дори да не повишават цените на билетите.

Кога ще могат самолетите да летят редовно в Европа?

Германските власти засега не говорят нищо за евентуални срокове. Испания обяви, че през 2020 г. няма да приема чуждестранни туристи. Канцлерът на Австрия Себастиан Курц заяви, че в средносрочен и дългосрочен план смята възстановяването на въздушния трафик за възможно само между държави с успешна стратегия в борбата срещу COVID-19. Ако се изхожда от такива критерии, възстановяването на полетите в Европа ще станат факт в необозримо бъдеще.

На 22 април еврокомисарят по въпросите на транспортиа Адина Валеан съобщи, че в Брюксел се работи върху стратегия за възстановяване на въздушните съобщения в Европейския съюз, която „вероятно ще бъде представена до средата на май“. По думите ѝ, Европейската комисия проучва предложенията, отнасящи се до правилата за спазване на дистанция на летищата и в самолетите, носенето на маски и мерките за дезинфекция.

Новините от днес и със задна дата