Фючърсите на кафе Арабика в Ню Йорк за доставка през май са се покачили с 15% през последния месец, търгувайки се на около 1,20 долара за паунд в четвъртък. Фючърсен договор е споразумение за покупка или продажба на актив - в този случай кафе - за определена цена в определен момент в бъдеще. Той показва каква бъдеща цена на кафето очакват търговците.
Сегашното поскъпване идва след променливите няколко месеца за цените на кафето, когато то достигна най-ниското си ниво за 2020 г. от около 97 цента за паунд (около 0,45 кг.) на 5 февруари. Но цените оттогава отскочиха и на 25 март фючърсите на кафе достигнаха 1,29 долара, нараствайки с 30% спрямо нивото от февруари.
Потребителското търсене на кафе не се е променило, въпреки пандемията от коронавирус, което
е помогнало да се вдигне цената на стоката, коментираха пред CNBC
Максимилиан Копърстейк и Стив Полард от брокера Marex Spectron.
„За много други стоки, като метали или петрол, определено има голямо
намаление на търсенето - но не такъв е случаят с кафето“, заяви
Копърстейк, който отговаря за европейските продажби на кафе. „Просто консумацията премина от един вид в друт от консумация извън дома към потребление у дома“.
Според Копърстейк бизнесите, които продават кафе предимно за консумация извън дома - снабдявайки предприятия като кафенета, барове и ресторанти, са усетили „съществен и значителен“ спад.
Но тези, които продават предимно чрез супермаркети за хора, които пият у дома, забелязват скок в търсенето, тъй като заради затварянето на хората вкъщи се породи и паническо купуване на стоки.
Хората пълнят шкафовете си с хранителни продукти, включително кафе, обяснява той.
От страна на предлагането, блокадата на икономиките оказва влияние върху процеса на снабдяване с кафе на потребителите, казва Копърстейк, но продуктът все пак се доставя.„Тъй като кафето е хранителен продукт, дори ако една страна е затворена, хората, работещи във веригата на доставки, се считат за основни работници“, каза той. „Така че от юридическа гледна точка всеки във веригата на доставки може да продължи да работи, може да продължи да бере кафе, да мели кафе, да го преработва, пакетира и превозва.“
Транспортните маршрути обаче са прекъснати заради пандемията, и Копърстейк и Полард предупреждават, че проблемите с транспорта могат да станат по-съществени в дългосрочен план.
Според Копърстейк и Полард темата какво може да се случи с цените на кафето, след като кризата отмине и страните се отворят отново, е "много широко отворена".
„Дали цялата консумация, загубена заради затворените заведения, ще бъде компенсирана от еквивалентно увеличение на консумацията в домашни условия, ние не знаем“, казват те.
„В един момент потребителите ще започнат да изчерпват собствените си запаси и няма да излизат да купуват в супермаркета. Смятаме, че най-вероятно това ще стане в някакъв момент през 2020/2021 година - така че допълнителното търсене, което наблюдаваме в момента, вероятно ще отпадне от пазара през следващата година", казват те./pariteni.bg