сряда, 25 септември 2019 г.

Близък приятел на Бойко Борисов се гласял да отмъкне пристанището в Несебър

Прочетено - 002020
Събота, 4 Август, 2012 22:27:27   Автор - Катя Стоянова,  BurgasNovinite.BG
Kирил Домусчиев, един от най-близките бизнесмени до премиера Бойко Борисов, щял да получи луксозен подарък от правителството. Олигархът се гласял да прибави към колекцията си от предприятия и имоти пристанището в Несебър, което щяло му бъде пакетирано и поднесено с панделка под формата на концесия. Преди да получи апетитното съоръжение, Домусчиев се уверил, че държавата си е свършила добре работата, хвърляйки 2 милиона лева за ремонта на пристанището, съо
бщава в. „Свободен народ”.  На кого, обаче, принадлежи този вестник? "Подобен жест към едрия бизнес е характерен само за латиноамериканските диктатури, които се крепетели освен на едноличната власт на човека-държава, така и на няколко супербогаташи, които работят под личното командване на самодържеца". Собственикът на изданието добре разбира от тези неща, та нали и той е част от тази латиноамериканска диктатура, макар, че в настоящия момент се намира зад решетките.
И така нататък........----------------------------------------------------------------------------
BurgasNovinite.BG
- Катя Стоянова
През септември 2011 от Министерството на транспорта обявиха, че търсят фирма, която да направи концесионен анализ и на пътническото пристанище в Несебър, което е част от пристанище Бургас и е единственото голямо пасажерско пристанище по Южното Черноморие.

12 000 лв. без ДДС беше стойността на поръчката за  анализите на общо три пристанища, терминалите Русе–център и Русе–запад, Видин–юг и пътническото пристанище на Несебър. Кандидатите за участие в конкурса трябваше да имат оборот от дейността си най-малко 30 000 лв. за последната финансова година. Старите анализи датират от 2006 г., сега те ще се актуализират.
Подобни процедури са открити за порт Лом, както и за терминалите в Тутракан и Никопол.
Пристанищата бяха в списъка на министерството за обекти, за които ще се търсят частни инвеститори. Вече беше намерен такъв за един от терминалите на пристанище Бургас. "Български морски флот"  на Домусчиев беше единственият кандидат-концесионер и вече управлява терминала. В позицията си на концесионер Домусчиев  се превърна  в един от най-сериозните икономически субекти в региона.

Процедурата за концесия на бургаския порт беше обявена през февруари 2011 г.  Участникът в конкурса беше един: компанията "Навибулгар", собственост на "Кей Джи Меритайм Шипинг". Тръжната комисия разгледа ценовата оферта на дружеството, което през август 2008 г. приватизира "Параходство Български морски флот" (БМФ).

Концесионната процедура за Пристанище Бургас бе обявена най - вече, за да бъде намерен инвеститор, който да погасява заема от Япония. Вноските бяха по  800 хиляди евро на месец. Максималният срок на концесията е 35 години. Императивен критерий при избора на оператор беше на първо място офертата за годишно плащане за погасяване на вноските по заема на "Пристанище Бургас" ЕАД към Японската банка за международно сътрудничество.
Бургаското пристанище беше в критично финансово състояние, като една от причините беше новият Терминал 2А, който бе построен със заем от Япония от 268 млн. лева. Съоръжението е за насипни товари и след фалита на "Кремиковци" ползваше едва 20% от капацитета си.
След като спечели концесията БМФ се задължи да изплаща заемите на пристанището, както и да инвестира над 100 млн. евро, от които 55 млн. евро през първите седем години на концесията. Още 14 млн. евро трябваше да  бъдат инвестирани в подвижна техника.

На скоро стана ясно, че Пристанище Бургас ще се сдобие с терминал за круизни кораби до 30 септември 2013 г.
Държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура“ към Министерството на транспорта обяви обществена поръчка по проекта на стойност 3,3 млн. лв
Кандидатите да строят пътническия терминал трябват да имат оборот от поне 9,9 млн. лв. за предходните 3 години. Документация се продава до средата на август. Очаквате ли изненади? Ние не!

Проектът трябваше да бъде реализиран с европейски пари и предвиждаше изграждане на нов пътнически терминал на пристанището, пешеходен достъп до вълноломната стена, рехабилитация на кейовите места, паркинги, яхтено пристанище, изграждане на мултифункционален комплекс.

Идеята беше това място да се превърне в едно от най-атрактивните в града - с аквариум, конгресен център, хотели, атракции. Проектът обаче не беше одобрен за финансиране по Оперативна програма „Транспорт“

В момента пътническите кораби акостират в Несебър. През миналата година те са били 39. Там обаче не могат да влизат големи плавателни съдове, каквито условия могат да бъдат  предоставени в пристанището в Бургас след сдобиването с терминал за круизни кораби.
В началото на 2011 бе отпусната субсидията от над 2.5 милиона лева от държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура”, за обновяване на инфраструктурата на Пътническо пристанище Несебър. От  местното сдружение „Старият Несебър” заявиха, че гражданите на Несебър не желаят портът да  се дава на концесия и от ГЕРБ излязоха с предложение община Несебър да участва в  търга  като концесионер, тъй като общината би била един от най-подходящите стопани на пристанището. Така, че не е изключено и общината да участва в търга, но едва ли ще бъде равнопоставен играч, при евентуално участие на капитали, на Кирил Домусчиев.
Държавата предвижда концесионирането на държавните портове в страната така, че не е изключено и новият терминал за круизни кораби в Бургас също да бъде даден на концесия макар, че пристанищата са стратегически обекти за държавната сигурност и за която държавата, а не концесионерът носи отговорност. 
Кой е Кирил Домусчиев?
Преди всичко БМФ е корабособственик,  но и карго оператор по договори за превоз на сериозни обеми товари между различни точки на света, т.е. спецификата на  бизнес  запознат отлично с портовите операции нещо което не изключва и интерес към пътнически транспорт по море и пътнически пристанища. Кирил Домусчиев е "Мистър Икономика" за 2011 г. за принос в развитието на индустрията в България.
Бизнесменът е един от най-крупните и успешни индустриалци у нас. Напук на световната криза управляваните от него компании "Хювефарма", Параходство "Български морски флот" и др. отчитат добри резултати и осъществяват огромни инвестиции. Това, обаче в България без протекцията на държавата не може да се случи. Като член на Управителния съвет на КРИБ Домусчиев твърди, че е радетел за поставяне на икономиката на пазарни релси и за изчистване на субсидиите и други държавни намеси в бизнеса.
Как започва?
Кирил Домусчиев започва кариерата си с учредяването на бившия приватизационен фонд "Напредък" и на инвестиционното дружество "Адванс пропъртис". Впоследствие става собственик на фармацевтичните компании "Биовет" и "Хювефарма", на стоковия базар "Илиянци", който препродава, на "Балканкар Средец". По време на масовата приватизация фондът „Напредък“ купува мажоритарни дялове в ловешкия завод за велосипеди „Балкан“, „Плевенско пиво“ и редица други предприятия. Кирил и брат му Георги Домусчиев учредяват и инвестиционното дружество „Адванс пропъртис.
Майка му е дългогодишен директор на завод „Балкан“ в Ловеч, който Домусчиев успява да приватизира чрез фонд „Напредък“, основан от него и брат му Георги. Благодарение на съветите на майка си, ненавършил 30 години Кирил вече участва в приватизацията чрез фонда си „Напредък“.
  Най-голямата му сделка е закупуването в съдружие с немската KG Maritime Partners на 70% от капитала на Параходство "Български морски флот" (БМФ) за 440,1 млн. лева и ангажимент да инвестира 779,8 млн. лв. за десет години. Домусчиев е председател на Надзорния съвет на БМФ от приватизацията му през август 2008 г. Приватизационната сделка е извършена с благословията на правителството на Станишев.
Новият собственик обеща и 779 880 000 лв. инвестиции в дружеството. Офертата съвпадна с благоприятна ситуация на пазара, когато шипингът беше в незапомнен разцвет. Месец-два след като новият собственик влезе в дружеството, бизнесът беше връхлетян от световната финансова криза.
Твърди се, че зад мегастроежа на МОЛ “Сердика” стоят имената на Кирил и Георги Домусчиеви, както и на съпругата на Георги.
Твърди се още, че съпругата  на Кирил отдавна е в Барселона, в къща за 2 милиона евро, където живее с детето им.

"Надин" е дългогодишен лидер на пазара на изкупуване на черни и цветни метали за скрап. През 2009 г. Георги Домусчиев става управител на "Надин", Той е също и в борда на фирмата на Христо Ковачки "Атоменергоремонт", но от офиса на Ковачки тогава отричат да имат интерес към търговията със скрап. Друга версия свързва Георги Домусчиев с Първа инвестиционна банка, която е най-големият кредитор на фирмата, изпитваща към момента финансови затруднения.
Историята на фирма „Надин“ не е съвсем ясна, но подобно на останалите фирми, свързани с премиера Бойко Борисов в състава на "Котараците", сменя собствеността си през няколко години.

 Има няколко фирми под знаменателя "Надин". Домусчиев е в управлението на "Надин - Метал" ЕООД. Tя обаче става собственост на "Надин - 3" АД, която пък е собственост на "Надин - Н" АД. Последната към момента е с управители и акционери Радослав Босилков, Владимир Тодоров и Огнян Шопов, с изпълнителен директор Радослав Босилков. Същите лица присъстват и в управлението на другите фирми от плеядата на "Надин", която освен с изкупуване и преработка на скрап се занимава с недвижимост ("Надин Риъл Естейт"), транспорт на отпадъци ("Надин Транс") и дори внос на автомобили и рент-а-кар ("Хит Ауто - Надин")"Надин-Комерс" и "Надин-Метал" са в списъка на големите данъкоплатци и осигурители за 2010 г.

През 2010 година Кирил Домусчиев се маха от ЦСКА и отделя средства за ПФК Лудогорец (Разград), като закупува няколко играча. Отборът успява да влезе в „А“ група и в следващия сезон - 2011/12, да стане шампион на България.
По недоказани данни част от парите си Домусчиев е придобил след убийството на черешовия бос Александър Тасев през 2007 г. Преди това двамата са съдружници, като заедно изкупуват стоков базар „Илиянци” , а по-късно го препродават на завишена цена. Смята се, че двамата са имали и друг, сенчест бизнес. Тасев имаше близки контакти със структури, близки до ВИС .
Александър Тасев е бил шеф на Локомотив - Пловдив.
До момента се смята, че активите на братя Домусчиеви надхвърлят 1 млрд лв. Твърди се, че са сред спонсорите на ГЕРБ по време на последните парламентарни и президентските избори и, че минават за изключително близки с премиера Бойко Борисов.

Параходство "Български морски флот" взе огромни кредити за закупуването на десетте си нови кораба, но  твърдят, че кредитите са били подплатени с осигурен пазар и, че моментът е бил най-подходящ - поради слабия фрахтови пазар и цената на корабите е била ниска.
За последните две години компанията попълни флота си с осем модерни бълкера – кораби за транспортиране на насипни товари. Шест от тях са еднотипни: 30 700-тонни („Витоша”, „Странджа”, „Осогово”, „Беласица”, „Люлин” и „Родопи”) и два 38 000-тонни („Родина“ и „България“). Инвестицията е на обща стойност 338 милиона лева и с нея „Параходство БМФ“ изпълни предсрочно 5-годишния инвестиционен план, поет като ангажимент към Агенцията за приватизация. Преди месец се сдобиха с нов 30 700-тонен товарен кораб - „Родопи”.

Домусчиев  твърдеше, че стратегия му е да не обвързва бизнеса си с политиката, нито да зависи от обществени поръчки и да разчита на подкрепа на политици, но този коментар направи по време на местни и президентски избори, които нямат пряко отношение към бизнеса като цяло, но държавата и нейното управление, която има  определяща роля при даването на концесии със сигурност няма как да не го интересува. Домусчиев твърди, че сегашното правителство добре работи за стимулиране на бизнеса и за развитие на българската икономика. Може би му убягва една подробност, че съставна част на българския бизнес не са само т. нар. олигарси, а и малкият и среден бизнес, които за съжаление, в България тотално загиват и една от причините е, че сегашното правителство не работи никак добре с българския бизнес. И че
със спечелено европейско финансиране могат да се похвалят едва 3% от микрофирмите с до 10 служители.
Но в следващите  години в Бургас ще бъдат налети  милиони евро по различни европрограми и този финансов поток привлича като магнит крупните играчи или т. нар. инвеститори, които в България се броят на пръсти. И понеже са по - малко от десетте пръста на ръцете ни затова ги наричаме олигарси. Европейския съюз е една деградирала и изчерпана структура и това го знае всеки заинтересован от парите на европейските данъкоплатци. Работи се на принципа който взел, взел и се препуска с бясна скорост, за да бъде изпреварено времето на разпадане на целия този фарс наречен Европейски съюз. И мафията на Италия отдавна счита  заниманията с наркотици за остаряла форма на забогатяване, когато може да се възползва от неограничените възможности на еврофондовете.
ЕС като една структура със силно разклатени основи от сивата икономика  обхващаща около 1/5 от брутния вътрешен продукт на общността и всяка година страните от общността губят повече от 2 трлн. евро от данъчни измами, няма как да не загине.
Но да се върнем на пътническото пристанище в Несебър. Кирил Домусчиев няма как да не го прибави към колекцията си. И го иска и го може. И времето в което живеем и което никой не иска да промени му го позволява. Затова ние не виждаме нищо по - естествено от това Кирил Домусчиев да е единствения участник в конкурса и да го спечели. А "риданията" на в-к "Свободен народ" ще са прелели от пусто в празно, защото в тези "ридания" има голяма доза фалш.
На 10.06.2012 Съюза на българските журналисти излезе със следния анонс - "Бизнесменът Алексей Петров излиза на медийния фронт с нов вестник. Изданието ще се казва „Свободен народ“ и е с девиз „Солидният седмичник за сериозни читатели“. Обемът му е 48 страници, цената - 50 стотинки, бе съобщено в  анонсите." Каква пародия!  Себестойността на този вестник в никакъв случай не е 50 ст. За какъв свободен народ става въпрос, когато свобода може да има само в нещо, което е продиктувано от пазарна икономика, а въпросния вестник няма нищо общо с този принцип. Но има много общо с битките, които не са наши, на гражданите, а на тези за които обикновено казваме хвани единия блъсни го в другия. И кой може да си позволи лукса да издава вестник, който буквално да подарява на такава ниска цена, освен един олигарх.
А на Алексей най - вероятно му е домъчняло за времето когато Несебър беше негов и "Спартак секюрити" АД печелеше всички търгове на ключови места, по време на убития вече, бивш кмет на Несебър, Димитър Янков. А мутрите му рекетираха по безобразен начин и туристи и местни. И беше време в което  А. Петров ощетяваше държавната хазната с милиони левове, същият беше член на консултативния съвет на Съюза за стопанска инициатива, в това свое качество, член и на надзорния съвет на Националния осигурителен институт. Във фирмата на претендиращият за президент господинчо, бивша барета и работник на Държавна сигурност, и член на бившата комунистическа партия (БКП) никой не сключваше трудов договор със заплата по – голяма от минималната работна за страната. Изплащаните заплати бяха нищожни, като еквивалент за полагания труд, но поне още толкова, колкото е минималната, т.е. една част от заплатите ги плащаше на фиш, а друга под масата.  Всичко това се правеше с цел неизплащане на дължимите осигурителни вноски, върху парите които се получаваха в действителност. "Спартак секюрити" беше нарицателно за сенчест бизнес в сивия сектор. Това беше и е обичайна практика за охранителния бизнес чийто бивш представител е и самият Бойко Борисов.
Щом А. Петров иска да гледаме със снизхождение на неговите деяния, защо предявява претенции да нямаме същото отношение и към Кирил Домусчиев. Жалко, че в битката между "титаните" бе въвлечена и Душана Здравкова, която бидейки представител на правораздаваща институция, трябваше да брани правата на обикновените граждани смачквани от същите тези "титани".

Новините от днес и със задна дата