четвъртък, 16 април 2020 г.

Как да преодолеем последиците от маршрута между дивана и хладилника

Маршрутът от дивана до хладилника може да бъде прекъснат с преподреждане на дневните задачи, смята диетологът Филип Хайвазиян. Трябва да има синхрон между психо-емоционалната ни настройка, кондицията на тялото и храните, които консумираме, коментира в интервю за БТА диетологът Филип Хайвазиян, който е един от създателите на задругата "За чиста храна" и радетел на здравословното хранене, съчетано с движение.

Изолацията от социалните контакти, заради епидемията от коронавирус, е повод всеки един човек да преподреди програмата си. Тази преподредба трябва да започне с дневните задачи - с часа на ставане, със задължителните упражнения за тонус и сутрешния тоалет, независимо, че през деня няма да има срещи с колеги и партньори, посочи той.

В резултат на тази извънредна ситуация възниква моментът, в който разбираме, че не сме тренирали мозъка си какво да прави, когато е свободен от обичайните си задачи, а същевременно съзнанието е залято от тревожна информация, която събужда рефлекса на организма да се храни повече, за да се успокои, посочи той. Така се стига до преяждането.

Точно в този момент трябва да си припомним, че храненето е осъзнат акт. Това означава, че човек е наясно, че след консумация, храната се превръща в енергия, затова трябва непрекъснато да си отговаря на въпроса как може тази натрупана енергия да се изразходи, припомни експертът.

Когато прекалим със сладкишите, в които основен елемент са простите захари, знаем, че даваме един кредит на тялото, който трябва да връщаме. Ако не го върнем навреме, ще платим със здравето си, казва Филип Хайвазиян. Важно е да консумираме храна, която е с по-малко калории, а повече обем, съветва експертът.

При първите притеснителни стойности на кантара - увеличете течностите

Диетологът препоръчва най-вече пиенето на чай, но това да бъде една приятна церемония. Чаят може да е чудесна отвара от български билки и също да се пие с наслада и радост. Богати на биологично-активни съставки, са и в подправките, които слагаме в супите, наред със зеленчуците, казва той. Една концентрирана закуска от брашнени изделия и сладкиши може да бъде заменена с богата супа от зеленчуци и подправки. Супите са фантастична храна - първо, защото могат да бъдат топли приоритетно, второ - защото са течни и по-лесно се усвояват от организма, а тяхната конститенция позволява в тях да се влее и богатството на подправките, с които е богата българската земя, каза експертът.

Освен това трябва да помним, че колкото повече сладко ядем, толкова повече ни се яде. Примерно, ако изядем 300 грама сладкиш, в него има в пъти повече калории, отколкото в 300 грама супа, която ще ни донесе усещането за ситост, коментира Филип Хайвазиян.

Храната е лекарство, в това са убедени всички, от Античността, до днес. В периода на изолация, можем да използваме правилните храни и движения, за да усилим имунитета си, който ще ни трябва, казва диетологът.

Периодът на карантина ще даде време на специалистите да изработят протокол от медицинска гледна точка за справянето с болестта. Същевременно, когато отново излезем в реалния живот по улиците и в офисите, трябва да се знае, че всеки ще се срещне с COVID-19, смята експертът.

Да живеем с мисълта, че подготвяме тялото си за срещата с коронавируса

Ако всеки ден работим за здравето и имунитета си няма от какво да се притесняваме, разсъждава диетологът. Според него имунитетът се създава и чрез ценните съставки на всяка една храна, но тялото ни трябва да е в добро състояние, за да я посрещне и да я усвои.

Облагодетелствани сме, че периодът е пролетен, което дава възможност да си позволим и един разтоварващ ден през седмицата. Това може да е една първа стъпка. Втората е да търсим храна, която е "жива". Това са плодовете, зеленчуците, билките и подправките, допълва Филип Хайвазиян.

Знаем, че има глад, който не е реален, това е своебразна реакция от стоенето в къщи, наричаме го глад от скука, глад от мъка, тъга или от отегчение, и го приемаме като оправдание за маршрута от "дивана до хладилника или шкафа с лакомства". Това "пътешествие" може да се спре с едно рязко движение - да се обърнеш, и вместо да отвориш врата на хладилника - да звъннеш на приятел, близък познат, роднина или съсед, така няма да ядеш, а ще говориш, дава съвет специалистът.

По отношение на алкохола, хората трябва да сключат договор със себе си. Разбира се, всеки знае, че алкохолните напитки, са изключително висококалорични и в дози, които са прекомерни, изменят състоянието на психиката. Разумното количество на неговото приемане е въпрос на собствена дисциплина, посочва Филип Хайвазиян.

Движението в домашни условия е мисия възможна, а вариантите са много

Движението в домашни условия е мисия възможна, а вариантите са много. Един от тях е бягане на място, с лице срещу огледалото. Така ще усъвършенстваме правилната динамика и положение на стъпалата, краката и тялото, което ще ни помогне после, когато отново правим обиколките си в парка или на стадиона, смята Халваджиян.

Самият той от години развива и преподава дихателната практика "Бодифлекс", в която тялото не се движи, но с установени начини на издишане и вдишване се подобрява състоянието на белите дробове, както и метаболизма.

Практиката е базирана на дишането през носа, тъй като в него има канали, по които въздухът влиза в организма спираловидно и това води до увеличаване на телесната енергия, разказа диетологът. Като пример той даде дишането на заека, което е учестено, и това е една от причините жизненият му цикъл да е кратък. Костенурките и орлите, например, са животните, които дишат най-бавно, но за сметка на това живеят по-дълго. Дишането е определящо, за да се развие максимумът от капацитета на белите дробове. Днес, когато всички знаем, че опасният коронавирус "удря" точно дихателните органи, увеличаването на капацитета им трябва да е част от домашните задачи и упражнения, посочи експертът.

Всеки трябва да повярва в мъдростта на собственото си тяло, да използва изолацията, да се вслуша в него и да го подготви за бъдещи битки със зарази и други изпитания, казва Халваджиян.

Новините от днес и със задна дата