Да се въведат три вида подфондове, от които осигурените за втора пенсия могат да избират, за да получават повече пари от универсалните пенсионни фондове, предвиждат промени в Кодекса за социално осигуряване. Новата схема трябва да влезе в сила от 1 януари 2027 г., предвиждат промените.
Според тя всяко дружество, управляващо универсален пенсионен фонд (УПФ), ще създаде в него подфондове с различен инвестиционен профил – динамичен, балансиран и консервативен. Основен критерий за определяне на инвестиционните профили на подфондовете се предлага да бъде допустимият размер на инвестициите му във финансови инструменти с променлив доход. В динамичния подфонд относителният дял на инвестициите във финансови инструменти с променлив доход ще бъде до 90 на сто, в балансирания - до 55 на сто и в консервативния - до 25 на сто от активите. За да може всяко дружество да избере най-добрата стратегия за управление на подфондовете, не са заложени минимални лимити.Свободата за избор на осигурените лица на подфонд с определен инвестиционен профил е въведена като основен принцип в законопроекта, т.е. всяко лице при първоначален избор на УПФ трябва да избере и съответния подфонд, в който ще бъдат управлявани неговите средства. Той произтича от необходимостта да се отчитат предпочитанията на осигурените лица и да се стимулира активното им участие в инвестиционния процес. В контекста на въвеждане на многофондовата система е предложен принципа за разпределение на осигурените лица в различните подфондове в УПФ съобразно възрастта на лицата.
Предвижда се автоматичност на разпределението на осигурените лица и прехвърлянето им в съответните подфондове на база на критерия възраст освен ако лицето изрично е избрало подфонд.
По отношение на хората, на които им остават три или по-малко години до навършване на пенсионна възрастта по общия ред се изключва възможността за прехвърляне на натрупаните средства в индивидуалната им партида в по-рисков подфонд, с цел те да бъдат предпазени от високо волатилни движения непосредствено преди придобиване право на пенсия.
През този период е препоръчително консервативното инвестиране, с оглед
избягване на опасността от значителен спад на средствата по
индивидуалната партида, тъй като времето, може да се окаже недостатъчно
за инвестиционните инструменти да възстановят стойността си при
по-рисковите подфондове.
Разпределението на тези, които не са избрали УПФ и подфонд в
него ще се извършва служебно въз основа на възрастта им, при следните
условия:
- в динамичен подфонд – до навършване на 50 години;
- в балансиран подфонд – от навършване на 50 години до 3 години преди възрастта за пенсиониране;
- в консервативен подфонд – задължително участват лица, на които остават 3 или по-малко години до навършване на възрастта.
Осигурените лица ще могат да променят участието си от по-високорисков фонд към по-нискорисков подфонд и обратно,
след изследване на рисковия им профил чрез попълване на въпросник,
както и информиране, и консултиране на лицата при избора на подходяща за
тях инвестиционна възможност, с оглед вземане на информирано решение.
Те ще имат право да променят участието си от един в друг подфонд,
управлявани от едно и също пенсионноосигурително дружество, след
изтичане на една година от упражнения предходен избор. Критерият
„възраст“ няма да се прилага служебно при заявен от лицата избор на
подфонд, с изключение на задължителното участие в консервативен подфонд
през последните три години преди навършване на възрастта за
пенсиониране.
За да се стимулира постигането на по-висока доходност при управлението на универсалните и професионалните пенсионни фондове,
както и с оглед замяната на гаранционния механизъм за минимална
доходност, се предлага въвеждането на показател за съпоставяне на
доходността при управлението на всеки от подфондовете, който ще се
изчислява и обявява от Комисията за финансов надзор до края на месеца,
следващ всяко тримесечие. Предвижда се този показател да отразява
обективното представяне на финансовите пазари и тенденции в дългосрочен
план. Подфондовете, при управлението на които е постигната доходност,
която е по-ниска от обявената стойност на показателя, намалена с
предвидено в подзаконов нормативен акт отклонение, няма да участват в
служебното разпределение на лицата, неизбрали фонд за задължително
пенсионно осигуряване, въз основа на критерия доходност.
Намаляване на таксите и удръжките
Върху натрупването на средства по индивидуалните партиди на участниците
във фондовете за допълнително пенсионно осигуряване съществено влияние
оказват не само резултатите от инвестициите, но и таксите и удръжките,
които осигурените лица заплащат на пенсионноосигурителните дружества,
във връзка с което се предлага тяхното оптимизиране.
Най-съществено влияние върху обема на натрупаните в индивидуалните партиди средства има инвестиционната такса,
която при задължителните пенсионни фондове се удържа независимо от
постигнатия инвестиционен резултат. Предвид това със законопроекта се
предлага въвеждането на двукомпонентна такса - процент от управляваните
активи и от постигнатия инвестиционен резултат. Отчитането на
постигнатата доходност от универсалните и професионалните пенсионни
фондове насърчава по-активното им управление и конкуренцията между ПОД и
съответно способства увеличаването на натрупванията по индивидуалните
партиди на осигурените.
Първият компонент се определя въз основа на стойността на нетните активи
на ППФ и на подфондовете в УПФ в зависимост от периода, през който те
са били управлявани от ПОД. Предвижда се стойността на този компонент да
намалява плавно в рамките на десет годишен период. Вторият компонент се
изчислява въз основа дохода, реализиран от инвестирането на средствата
на ППФ и на подфонд в УПФ и тежестта му се увеличава плавно в рамките на
десет годишен период. Размерите на двата компонента са диференцирани, в
зависимост от инвестиционния профил на подфондовете в УПФ и на ППФ,
различните разходи за по-активно управление на инвестициите и свързания с
тях риск.
С оглед стимулиране нарастването на средствата по индивидуалните партиди
на лицата в задължителните пенсионни фондове, със законопроекта се
предлага и стъпаловидно годишно намаляване на удръжката от всяка
осигурителна вноска, в рамките на десет годишен период.
1. удръжка от всяка осигурителна вноска в размер до:
а) 4,5 на сто – за 2016 г.;
б) 4,25 на сто – за 2017 г.;
в) 4 на сто – за 2018 г.;
г) 3,75 на сто – от 2019 г. до 31.12.2026 г.;
д) 3,59 на сто - за 2027 г;
е) 3,42 на сто - за 2028 г.;
ж) 3,26 на сто - за 2029 г.;
з) 3,09 на сто - за 2030 г.;
и) 2,93 на сто - за 2031 г.;
к) 2,76 на сто - за 2032 г.;
л) 2,60 на сто - за 2033 г.;
м) 2,43 на сто - за 2034 г.;
н) 2,27 на сто - за 2035 г.;
о) 2,10 на сто - от 2036 г.
2. инвестиционна такса, изчислена върху стойността на нетните активи на
професионален пенсионен фонд и на съответния подфонд в универсален
пенсионен фонд и върху дохода, реализиран от управлението на средствата,
в зависимост от периода, през който средствата са били управлявани от
пенсионноосигурителното дружество, както следва:
а) за професионален пенсионен фонд и за балансиран подфонд в универсален пенсионен фонд:
аа) за 2027 г. – до 0,65 на сто годишно от нетните активи и до 1 на сто
годишно от дохода, реализиран от инвестирането на средствата;
б) за динамичен подфонд в универсален пенсионен фонд:
аа) за 2027 г. – до 0,65 на сто годишно от нетните активи и до 1,5 на
сто годишно от дохода, реализиран от инвестирането на средствата;
в) за консервативен подфонд в универсален пенсионен фонд:
аа) за 2027 г. – до 0,65 на сто годишно от нетните активи
Сравнително дългият период за намаляване на таксите и удръжките,
събирани от пенсионноосигурителните дружества, е определен с оглед
избягване на резки колебания в постъпленията, по-добро планиране на
разходите и запазване на финансовата стабилност на дружествата и
системата за допълнително пенсионно осигуряване като цяло.