четвъртък, 30 октомври 2025 г.

Направиха карта с първа цялостна оценка на пътищата: Над 1/3 от магистралите са за ремонт

Снимка: ДАБДП

Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" (ДАБДП) публикува първата цялостна оценка на безопасността на републиканската пътна мрежа. Данните, представени чрез интерактивна карта, показват тревожна картина - 36 процента от автомагистралите в страната са в състояние, класифицирано като "лошо" или "незадоволително".

"Това е първият национален инструмент, който позволява обективна оценка на пътната инфраструктура на база реални данни, а не само визуален оглед", посочват от агенцията и уточняват, че резултатите от цялостната оценка на безопасността на пътната мрежа в България са представени в доклад, изготвен въз основа на данните към референтната 2023 г.

Интерактивната карта може да видите ТУК

Целта на процедурата е да се класифицират пътищата от гледна точка на потенциалния риск за участниците в движението, който поражда състоянието на пътните елементи и се отчетат данните за настъпилите пътнотранспортни произшествия, след което да се дефинират препоръки за целенасочени инспекции и преки коригиращи действия.

Оценката се разпростира върху всички класове републикански пътища, като са обхванати 100% от магистралите и първи клас пътища, както и около 59% от втори клас и около 20% от третокласната пътна мрежа. Общата им дължина извън населените места е около 6 900 километра.

Резултатите показват, че състоянието на безопасността е неравномерно, с ясно изразени различия по клас път, регион и функционално предназначение.

Автомагистралите демонстрират най-добри показатели, с най-много участъци с оценка "добро състояние", която при тези пътища е доминираща, отчитат от Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата". Между 6 и 20 процента от четирите аутобана са в лошо състояние.

Пътищата първи клас са предимно в задоволително състояние, но с немалко отсечки, които са в лошо състояние.

Второкласните и третокласните пътища са с най-ниски оценки. Преобладава незадоволителното и лошото състояние, а се наблюдават участъци, в които движението е силно затруднено поради множеството компрометирани пътни участъци. 

"Тракия": Компрометирана настилка 

Автомагистрала "Тракия" (A1) е с най-много участъци в лошо състояние.

  • Между Стара Загора и Ямбол експертите са открили асфалтова смес с понижено качество, което е довело до деформации и пукнатини.
  • Най-сериозно е положението между км 388+710 и км 389+290 в посока София, където настилката е компрометирана и движението се осъществява с ограничение.
  • В района на Пловдивска област са отчетени отсечки с "незадоволително" състояние заради неравности и повърхностни дефекти.
  • "Хемус": Износена настилка и риск от инциденти

    На автомагистрала "Хемус" (A2) се наблюдават редица участъци с неравна и износена настилка.

  • В района на км 65 настилката е класифицирана като "незадоволителна", а според ДАБДП там често се регистрират катастрофи.
  • Между Правец и Ябланица пътната настилка е с понижено сцепление и множество пукнатини.
  • "Струма": нови участъци с нужда от ремонт

    По автомагистрала "Струма" (A3) проблеми са отчетени и по по-новите отсечки.

  • Между км 19+561 и км 22+144 в посока Благоевград настилката е с "незадоволителна" оценка заради неравности и влошено отводняване.
  • В района на Перник експертите са установили начална деформация на настилката.
  • "Марица": слягания и пукнатини между Димитровград и Свиленград

    Автомагистрала "Марица" (A4) има по-малко засегнати участъци, но проблеми са установени в зоните на Димитровград и Харманли. Там пътната настилка е деформирана и с влошено сцепление, а в отделни отсечки в посока Свиленград се наблюдава слягане на асфалта.

    Данните в интерактивната карта показват още, че 45,5% от десните ленти на автомагистралите са в "добро" състояние. Останалите участъци са оценени като "задоволителни" - 28,5%, "незадоволителни" - 16,4% и "лоши" - 9,6%. Тези данни показват, че повече от половината от десните ленти по основните магистрали в страната се нуждаят от различна степен на ремонт. Именно тази лента поема най-големия трафик от тежкотоварни превозни средства. 

    Данните от анализа за левите ленти за движение по аутобаните у нас показват, че 43,9% от тях са в "добро" състояние. Около 23,9% са оценени като "задоволителни", 21,7% като "незадоволителни" и 10,5% като "лоши". Макар показателите да са близки до тези на тези за десните ленти, се забелязва, че почти една трета от настилката в тази лента вече изисква ремонтни дейности за осигуряване на безопасност и плавност на движението. 

    Главни пътища: Най-критични отсечки има по София-Варна и Русе- Велико Търново

    Според данните от интерактивната карта, най-голям дял участъци в лошо състояние сред пътищата първи клас се откриват по направлението София - Варна (път I-4) и Русе - Велико Търново (път I-5). В тези зони са отчетени деформации на настилката, неравности, компрометирани банкети и липса на ефективно отводняване.

    Сериозни проблеми се наблюдават и по път I-6 (София - Бургас), особено в участъците между Сливен и Карнобат, където настилката е с ниско сцепление и множество пукнатини.

    Отделни критични отсечки има и по път I-1 (Видин - Монтана - Враца), които попадат в зоните с най-ниска оценка по показател "безопасност и комфорт на движение".

    През последните месеци от Агенция "Пътна инфраструктура" ремонтираха няколко участъка от магистрала "Тракия" - край Вакарел, Пазарджик и Сливен.  

    В Софийска област строителни работи се извършваха в девет километров участък между 24 и 33 км. В област Пазарджик бяха ремонтирани осем км - между 90 и 98 км, а в област Сливен са 11 км - между 262 и 273 км.

    Два от тях вече приключиха. 

    Продължава ремонтът в платното за Бургас в област Сливен в участък с дължина 11 км, от 262-и до 273-и км. На обекта се работи интензивно, като на определи отсечки се полага геомрежа, в други бетонови бордюри, основен асфалтов пласт и др. Прогнозният срок за завършването му е до края на ноември.

Новините от днес и със задна дата