![]() |
Снимка: Фейсбук страница на Pepco България |
Полската модна верига Pepco подаде молба за несъстоятелност за германския си клон, след като само за две години на пазара не успя да постигне очакваните резултати. Новината беше потвърдена от германския ежедневник Handelsblatt и платформата RetailDetail.eu.
Въпреки затрудненията, компанията обяви, че всичките ѝ 64 магазина в Германия ще останат отворени и ще продължат да получават нови доставки. Основната цел е да се рестартира местният бизнес чрез преструктуриране, така че той да стане финансово устойчив в изключително конкурентна среда.На 21 юли 2025 г. Pepco Germany официално подаде заявление за започване на производство по несъстоятелност пред районния съд в Берлин-Шарлотенбург. Временното управление на процеса е поверено на адвокат Кристиан Щьофлер - специалист с богат опит в ръководството и преструктурирането на търговски и модни компании. Според него Pepco притежава доказан бизнес модел, който е успешен на други европейски пазари, и с необходимите корекции германските магазини също могат да намерят своето място. Той подчерта, че процедурата ще позволи на ръководството да действа бързо, без да бъде подложено на незабавен натиск от страна на кредиторите. Това беше подчертано и в изявление на Щьофлер, цитирано от Der Spiegel.
За разлика от трудностите в Германия, Pepco Group като цяло отчете силно тримесечие. Според официалния финансов отчет на компанията, публикуван преди две седмици, групата е достигнала рекордни приходи от 1,12 милиарда евро за третото тримесечие на 2025 г., което е ръст от 7,7% спрямо същия период на предходната година. Данните бяха публикувани от Reuters и Financial Times. Това е първият случай, в който компанията преминава границата от един милиард евро за тримесечие, като данните изключват резултатите на британския франчайз Poundland, който беше продаден след натрупани загуби от над 550 милиона евро в края на 2024 г. У нас веригата до момента има към 180 магазина.
Pepco навлезе на германския пазар през април 2022 г. с амбициозна стратегия за бърза експанзия и откриване на стотици магазини. По-голямата част от локациите се намират в източната част на страната. Въпреки това компанията се сблъска с редица предизвикателства - ограничен потребителски интерес, висока конкуренция от вече утвърдени играчи като KiK, Tedi и Primark, както и високи оперативни разходи. Всички тези фактори доведоха до продължителни финансови загуби. Според анализ на Manager Magazin, Pepco се е опитала да заеме нискобюджетната ниша, но не е успяла да предложи достатъчна диференциация или локална адаптация спрямо предпочитанията на германските потребители.
Още през 2024 г. Pepco се оттегли от австрийския пазар, което породи въпроси относно устойчивостта на експанзията ѝ в Западна Европа. В същото време компанията продължава да е водещ играч в Централна и Източна Европа - включително в Полша, Унгария, Румъния и България - където бизнес моделът ѝ на достъпна мода и стоки за дома в ниския ценови сегмент остава изключително успешен. Анализатори, цитирани от Bloomberg, посочват, че Pepco вероятно ще преориентира инвестициите си към тези пазари, за да затвърди лидерските си позиции там, докато търси изход от загубоносните региони.