Малолетни няма да могат да карат занапред електрически тротинетки. Минималната възраст за водач на такова возило става 16 години. Електрическите тротинетки ще имат и регистрационни номера като останалите МПС и ще плащат "Гражданска отговорност".
Това предвиждат промените в Закона за движение по пътищата, които повече от шест часа бяха дебатирани и приемани на второ четене. Водачите им ще се движат само по светло, а на пешеходна пътека трябва да слизат от тротинетката и да я бутат пеш. Водачите трябва и задължително да носят каска и да не говорят по мобилен телефон, докато управляват, както и да спазват правилата за движение на пътното платно без да отнемат предимство.
Забранено е водачът на тротинетка да вози други хора и да се движи по пътища, където се развива скорост над 50 км/ч. Сред забраните и е и тази за навлизане в пешеходни зони.
Собствениците на електрически тротинетки нямат право да ги паркират в тревни площи, в паркове, на тротоари, площади или на спирки на метрото и градския транспорт. Забраната важи и за входовете на сгради.
В закона е записана и дефиниция на електрическото возило. "Електрическа тротинетка е индивидуално електрическо превозно средство с две или три колела, без седалка, с електрическо задвижване, предназначено за превоз на едно лице, с максимална конструктивна скорост не повече от 25 километра в час и номинална мощност не повече от 1 киловат", гласи тя.
Главна дирекция "Национална полиция" чрез структурите на "Пътна полиция" поддържа електронен публичен регистър на одобрените модели електрически тротинетки.
Законът предвижда с наредба на общинските съвети да се определят по-ниски максимално допустими скорости от определените, както и допълнителни ограничения за използване на индивидуални електрически превозни средства.
По време на дебатите в пленарната зала председателят на комисията по транспорт Кирил Добрев коментира, че благодарение на неговата провокация към депутатите да бъдат тотално забранени електрическите тротинетки, всъщност се е стигнало до приемането на ред изисквания и регулации за участието им в движението.
"Този бизнес, както го наричат ПП-ДБ, се разрасна толкова много, че ние нямаме никакъв контрол върху този тип превозни средства", обобщи Добрев.
И напомни статистиката на злополуките с тротинетки за миналата година - цели 500, при които 12 души са загубили живота си.
"Предложих в комисия тротинетките да бъдат забранени, но благодарение на тази провокация сега всяка тротинетка ще бъде регистрирана, с регистрационен номер и "Гражданска отговорност", изрази доволство депутатът от БСП.
Той предупреди, че технологиите на пазара се развиват с такава скорост, че депутатите пак изпускат времето, докато ги регламентират законово. "Всеки закон, докато го приемем, той не може да покрие новите технологии и новото внасяне на превозни средства, които стават част от движението", каза Добрев.