петък, 2 май 2025 г.

Атлантици ДАНС и МО: Имало ли е опит за копиране на секретните софтуер и радар на F-16

Снимка: Lockheed Martin

 Атлантическия съвет на България изпрати открито писмо до военния министър и шефа на ДАНС, провокиран от информациите, коментарите и версиите за "заземяването" на първия български F-16 Block 70 заради повреда.

Те отправят към властите няколко въпроса, след които и дали е имало е опит за манипулиране и копиране на секретните софтуер и радар на самолета в Трета авиобаза. Атлантиците също така предлагат в разследването на случая с новопристигналия изтребител да се включат и разследващи от Офиса по специални разследвания на ВВС на САЩ. "Саботират ли назначените от президента Румен Радев генерали внедряването на F-16 на бойно дежурство?", питат още те министър Запрянов.  

Съпредседателите на Атлантическия съвет Момчил Дойчев и Иван Анчев заявяват, че информацията, че при първия пристигнал у нас американски самолет е налице технически проблем, който възпрепятства нормалния процес на приемането му и последващите процедури, водещи към поемане на нормално бойно дежурство, е дала повод за предприемане на широкомащабна дезинформационна кампания от "организации, парламентарно и извънпарламентарно представени политически партии и отделни индивиди" по отношение на българските ВВС и отношенията на Република България с нейните съюзници в НАТО. По думите им, при все че не бива да се неглижират, първоизточниците на тази атака, е обезпокоителна липсата на "адекватно, навременно и задълбочено" обяснение и институционална реакция  на МО, ВВС, ВКР - ДАНС по така създалият се информационен казус и "балон" в социалните мрежи.

Атлантиците пишат още че, водени единствено от желанието истината, дори тя да е нелицеприятна, се обръщатсъс следните въпроси към ръководителите на Министерство на отбраната и Държавна агенция "Национална сигурност":

1. Как така самолетът прелетя почти 9000 км. от САЩ до България, в т.ч. и с изпълнение на сложни процедури като презареждане във въздуха, всички те протекли без проблеми и отклонения в нормалния режим на работа, а когато кацна в България "проблемите" при самолета веднага се появиха?

2. Има ли активна клетка на руските разузнавателни служби в българските ВВС?

3. Имате ли намерение да потърсите производителят (корпорацията Lockheed Martin) във връзка с така създалия се казус и възнамерявате ли да поискате доклад за характера и причините на "проблемите" с най-новия самолет на българските ВВС?

"Ние вярваме във високия професионализъм на българските военни контраразузнавачи. В същото време считаме, че с добавени възможности и капацитет на съюзнически специални и специализирани служби резултатите на българското ВКР ще бъдат още по-значими. Предлагаме в разследването на случая с новопристигналия в Трета авиобаза самолет F-16 Block 70 да бъдат поканени да се включат и разследващи от Офиса по специални разследвания на ВВС на САЩ (AirForce Office of Special Investigations - AFOSI). Службата има оперативен капацитет и възможности да разследва случаи от най-висока степен на сложност, касаещи ВВС на САЩ. Убедени сме, че подобна помощ в разследването няма да бъде отказана от американска страна - колкото по-бързо и по-категорично отхвърлим всякаква злонамерена намеса, толкова по-добре за имиджа на българските ВВС и на самата България", пишат от Атлантическия съвет.

Оттам искат още военното министерство и ДАНС, съвместно с AFOSI, да установят имало ли е опит за манипулиране и копиране на секретните софтуер и радар на самолета в Трета авиобаза, както и да бъде отхвърлена хипотезата, че "повредата" не е де факто сработване на защитите на самолета срещу подобен тип неправомерни и злонамерени действия.

От атлантическия съвет отправят и няколко въпроса само към министър Атанас Запрянов, "ясно подчертавайки и високо оценявайки неговата видима и водеща роля в придобиването на F-16 Block 70":

1. Кой подбра българските пилоти, изпратени за обучение за F-16 в САЩ и по какви критерии? Според публична информация, към момента има само един сертифициран и завършил курса пилот! Надяваме се, че тази информация не отговаря на истината и българските ВВС имат оперативните възможности да носят бойно дежурство с F-16, когато пристигнат и останалите самолети.

2. Предвид високите качества, мотивация и подготовка на младите български пилоти, подбрани ли са най-добрите измежду тях, или са изпратени деца и близки на командири от ВВС и кръга около президента Радев? Кой носи и кой ще понесе отговорност за това петно върху българските ВВС?

3. Саботират ли назначените от президента Румен Радев генерали внедряването на F-16 на бойно дежурство?

4. Кога ВВС на Република България ще се прочисти от сектата "МИГ 29" и ще се даде път на млади и способни български военни пилоти?

5. Кой ще поеме отговорност за огромните репутационни щети за България като надежден съюзник в НАТО? Подобни остри мероприятия срещу държавата ни ограничават възможностите ни за закупуване на нова и модерна техника в бъдеще", питат министъра от Атлантическия съвет в България.

Новините от днес и със задна дата