събота, 13 май 2023 г.

Парадокс: Хора с ТЕЛК чакат по 2 часа на опашки, е-правителството само за здравите ли е?

„Ето оттук си изтеглете номерче и после ще чакате. По-добре се поразходете, ако ви държат краката, за по-малко от час няма да минете“.

С това „добрутро“ посреща чакащите ТЕЛК в София, а и в цялата страна.

Хората, които са в най-тежко здравословно положение и често пъти трудно се придвижват, чакат с часове правостоящи, понякога и на открито под сняг и дъжд пред сградите на ТЕЛК, за да подадат документи, да проверят информация, да разберат къде трябва да се явят следващия път за освидетелстване, та да почакат прави и там още два-три часа.

Омбудсманът Диана Ковачева неотдавна поиска проверки на чакалните на ТЕЛК-овите комисии в страната, където за 20-30 предполагаеми инвалиди има два-три стола. Останалите стоят в позиции, напомнящи по-скоро картини на Йеронимус Бош и Брьогел, хора с бастуни отстъпват място на хора с патерици, за да дочакат явяването си пред завеното гише. И за този проблем се знае отдавна, но държавата някак си трае – ами инвалиди са, да чакат там, на кого са потрябвали.

И те чакат. Чакат два часа, за да бъдат уведомени по надлежния ред, че трябва да се явят в еди-коя си поликлиника за освидетелстване, нищо, че всичко това може да им бъде съобщено само по имейл. И в това е един от съществените проблеми.

Държавата похарчи милиони за електронно правителство, можем да подадем данъчна декларация онлайн, можем да си похарчим цялата заплата, докато пазаруваме пред компютъра, но все още хората със заболявания, които са най-уязвими, трябва да чакат на километрични опашки за нещо, което могат да получат на пощите си.

„По имейл не уведомяваме“, казват служителките, които приемат документите. Които впрочем също могат да бъдат подавани по електронна поща от хора, които ползват такава. Защото дамите на гишето и сега не правят друго, освен да вземат подадените от кандидат-инвалида епикризи, бе да ги погледнат, след което казват „Ако има нещо, те ще ви уведомят“.

Един изкуствен интелект ще свърши работата по-успешно от тях. Ако след всички писма и изисквания най-сетне сте се добрали до самата комисия, с изненада ще установите, че тя кара човек, който едва се е придвижил от пейката до кабинета им, да доказва може ли да ходи. След което да го върнат за бележка, която трябвало да представи, но никой не му е казал.

В малките населени места това е свързано и с пътуване от един град до друг - когато комисията заседава в областния град, за да се явиш, губиш не само време, но и пари. За всяка хартийка.

Неотдавна омбудсманът съобщи, че момче, което на практика не може да ходи, било привикано от комисия, чакало два часа и накрая се оказало, че не е било необходимо да се явява. Очевидно обаче държавата си мисли, че хората  с ТЕЛК са и ментални инвалиди – не могат да боравят с компютър, имат много свободно време /кой пък ще ги вземе на работа/, и поради това трябва да са готови да козируват във всеки момент, в който бъдат повикани, за да не изпуснат смешната сума, която  ще им бъде отпусната, защото понякога и тя значи за тях прекалено много.

Само че трябва да го платят с унижението си, защото електронното правителство, кой знае защо, касае само здравите.

Промените в ТЕЛК, които обяви министър Меджидиев, може и да облекчат процедурите, действащи сега. Докато обаче чиновниците не осъзнаят, че само фалшив инвалид може да мине без поражение през изпитанията, които са му измислили, сериозна промяна няма да има.

Докато не се приеме възможността всеки човек, чакащ за ТЕЛК, при негово поискане да бъде уведомяван онлайн, както и елементарните справки и искания за изследвания да се изпращат на е- пощата, за да се спести времето на болните, никакво строене на фалшиви рампи за придвижване няма да докаже, че държавата ги няма за втора ръка хора. 

Кредити за тези, които се нуждаят от ликвидност / Finanziamenti x chi ha necessità di liquidità / Социални, пенсионни и юридически услуги за българи в Италия и за италианци в България- Патронато/КАФ Servizi sociali, pensionistici e legali per i Bulgari in Italia e per gli Italiani in Bulgaria- Patronato/KAF! Tel: 3356318424 или на e-mail: info@sportellodelconsumatore.eu

Новините от днес и със задна дата