четвъртък, 27 април 2023 г.

Шофьорът Билял спаси живота на пътник, докато кара автобус по "Тракия": Колкото можах, помогнах

  

Шофьор на междуградски автобус по линията София-Сливен спаси живота на пътник по време на курс от столицата към Града на Сините камъни. Инцидентът в превозното средство на сливенската фирма "Дорис" става следобед на 25 април, сряда, на автомагистрала "Тракия", на около 30 км край Пловдив, когато на 37-годишен пътник му прилошава.

Човекът получава гърч, по разказа на една от пътничките, която забелязва, че нещо не е наред, след като чува странно хъркане. Момичето започва да вика за помощ. Шофьорът на рейса, 35-годишният Билял Хасанов, веднага отбива в аварийната лента, спира и се втурва да помага.

"Момчето беше седнало в средата на автобуса, легнало на една страна, закопчано с колан, не можеше да диша. Говоря му, не отговаря. Отпусна се нацяло. Посиня, не можеше да диша явно. Нито диша, затворени очи, не приказва. Викам си: Край, ще стане нещо", разказва пред Dir.bg Билял. Уплашил се и той, и останалите пътници.

Първата му работа е да попита дали сред пътниците има лекар или друго медицинско лице.

"Попитах някой може ли да помогне, знае ли как. Защото, каквото и да направя, аз съм шофьор, не съм лекар. Никой не се обади", продължава разказа 35-годишният шофьор от сливенското село Новачево.

После се оказва, че в автобуса е пътувал студент по медицина, който си замълчал, твърди една от пътничките. Билял не знае дали това е така, или не, и въпреки всичко намира извинение за бъдещия медик, че не се е притекъл на помощ, с думите: "Може да е още в първи курс и да не смее".

След като никой не се обажда, Билял взема нещата в свои ръце. Самият той разказва, че е знаел какво да прави само от курса на БЧК, през който минава задължително всеки шофьор преди да получи свидетелството за правоуправление. Пробва да отвори устата, не успява докрай, издърпва езика, прави масаж на сърцето, пръска мъжа с вода.

През това време пътничка звъни на тел. 112 помощ и линейката от Пловдив пристига за 15-20 минути. Билял брои минутите до идването на линейката, притеснен да не се влоши състоянието на припадналия мъж. Той вече го е спасил от задушаване преди да дойдат медиците. Спешният екип оказва първа помощ и препоръчва на пострадалия да отиде възможно най-скоро на преглед при личния си лекар.

"После той се успокои. Викам му: "Добре ли си?", той ме гледа и пита: "Какво става, нещо да Ви помогна ли?" Като дойде на себе си, той не помнеше какво се е случило", разказва Билял. Отдъхва си, продължава пътя, а спасеният от него мъж слиза в Нова Загора. Благодари му, разбира се, след като разбира какво е станало с него.

С малко закъснение от графика и Билял пристига в Сливен, а на слизане почти всички от пътниците лично му благодарят, че ги е докарал невредими и че се е намесил решаващо в критичната ситуация.

Билял не казва на никого за инцидента - за 4 години работа във фирмата като шофьор подобно нещо му се случва за първи път. Премълчава си, не пуска постове във Фейсбук, не смята, че е направил нещо изключително. "Не съм от тези, които да се похвалят" - така обяснява защо не е разказал нито на шефката си, нито на колегите, нито дори на майка си, която след всеки курс му звъни вечер от Новачево, за да знае, че се е прибрал от път жив и здрав. "За какво да я притеснявам", добавя той.

"На когото и да му се случи, всеки ще помага, колкото може. Колкото можах, помогнах", казва за постъпката си Билял и не смята, че е направил нещо особено.

Когато пристига в гаража на фирмата, става ясно, че колегите му вече знаят за случилото се. "Аз даже не знаех, че са писали в сливенската група във Фейсбук", продължава шофьорът. Оказва се, че една от пътничките веднага е разказала цялата история в социалната мрежа.

"Искам да споделя с вас за един герой в моите очи, за един достоен за уважение в моите представи човек, който не е изгубил човешкото в себе си, способен да изпита състрадание и в същото време да остане достатъчно адекватен, за да успее да помогне! Шофьорът на име Билял е героят в моята история, той извади езика на момчето. Един такъв момент, ме кара да се замисля над много неща, и най-вече защо около 15 човека не потрепнаха дори? Благодаря на дамата, която повика бърза помощ, и БРАВО за хуманната постъпка и доброто сърце на Билял!", пише Сиси и описва подробно какво се е случило. Публикува и снимка от автобуса.

А Билял получава благодарности и парична награда от собственичката на фирмата, в която работи, още в четвъртък сутринта. По думите на Тодорка Енева той дори не се е зарадвал толкова на бонуса, колкото на това, че колегите му го поздравили и казали, че се гордеят с него.

"Изчерви се и се засмя, и каза че нищо кой знае какво не е направил", разказа пред Dir.bg собственичката на транспортната фирма "Дорис" Тодорка Енева. "Той на никого не е казал за това. Ние научихме от поста във Фейсбук. Учуди се, че изобщо говорим за това, защото смята, че е нещо абсолютно нормално", допълни тя.

"Казах му, че е изключително важно да благодарим, когато постъпи човешки, и че обикновено хората отделят от времето си да напишат пост, когато, според тях, някой е постъпил неправилно. И аз задължително се обаждам да обяснявам, че това е грешна постъпка и че не искам повече да се повтаря. А сега, когато е постъпил, както трябва да постъпва всеки човек, и е показал толкова здрава психика, няма как да не му благодаря и да не му кажа, че се гордеем с него", коментира собственичката на фирмата.

А Билял, въпреки че е замълчал, си признава, че никога няма да забрави за случилото се. 

"За мен това е един урок", казва той. И смята, че най-важното в живота е да сме живи и здрави. "Другото си идва - лошо или добро, все идва. Някой път лошо, някой път добро. Да сме живи и здрави! И да се борим", завършва разказа си шофьорът на автобуса от Сливен.

"Ти си един герой, и съм сигурна, че не само днес и не само в моята история!", пише пътничката Сиси, благодарение на която и ние разбрахме за 35-годишния Билял Хасанов от село Новачево, Сливенско, който не обича да говори, но знае кога да действа. 

Кредити за тези, които се нуждаят от ликвидност / Finanziamenti x chi ha necessità di liquidità / Социални, пенсионни и юридически услуги за българи в Италия и за италианци в България- Патронато/КАФ Servizi sociali, pensionistici e legali per i Bulgari in Italia e per gli Italiani in Bulgaria- Patronato/KAF! Tel: 3356318424 или на e-mail: info@sportellodelconsumatore.eu

Новините от днес и със задна дата