вторник, 21 юли 2020 г.

Внимавайте с витамините! Излишъкът от витамин D може да повиши нивата на калций в кръвта

Внимавайте с витамините!

Витаминните комплекси по правило се отпускат в аптеките, без лекарско предписание. Често хората започват да ги приемат сами или по препоръка на роднини и приятели. Затова решихме да ви разкажем какви рискове крие безразборният прием на витамини.

Разбира се, ако човек има имунодефицитни заболявания, витаминните добавки често облекчават симптомите. Но ако човек е здрав и няма индикации за прием на определени комплекси, излишъкът от витамини може да изиграе жестока шега. Например, групата на мастноразтворими витамини - А и D. Натрупвайки се в организма, те могат да провокират усложнения.

Тези витамини живеят в тъканите на тялото (подкожна тъкан, черен дроб и бъбреци).

Витамин А постъпва в организма ни под формата на каротин, ретинол и ретиноиди. При излишък в организма, човек страда от главоболие, обриви, косопад, сухота и лющене на кожата. Повишава се вътречерепното налягане и рискът от развитие на остеопороза се увеличава (поради тази причина в бъдеще може да има и фрактури).

Излишъкът от витамин D може да повиши нивата на калций в кръвта. Това е опасно, защото може да причини камъни в бъбреците и калцификати в тъканите. Излишъкът на калций влияе върху умствената функция и провокира нервност, тревожност или объркване. Чести симптоми на този вид “отравяне” са гадене, загуба на апетит, прекалено често уриниране, сърбеж по кожата и силно изявена отпадналост. Но, ако имате дефицит на витамин D ще напълнеете.

Водоразтворимите витамини С и някои витамини от група В също могат да бъдат токсични в излишък. Например, при витамин С могат да се образуват камъни в бъбреците. Големите дози причиняват гадене, диария или коремни спазми

p>

Ако приемате витамин В6 в продължение на няколко месеца, без нужда и в големи дози, това може да повреди нервите на ръцете и краката, и да доведе до трудности с координацията. Гадене, киселини, обрив и свръхчувствителност към слънцето са някои други потенциални симптоми на предозиране с този витамин.

Ето защо, е важно да се консултирате със специалист и да си правите съответните изследвания, преди да решите да приемате определен витаминен комплекс.

От друга страна, дефицитът на витамин D – причина за напълняването, затова често контролирайте количеството на този витамин в организма.

Как да отслабна? Почти всяка жена, която има излишни мазнини, си задава този въпрос. Някои редовно се подлагат на диети, които помагат само за известно време, други се измъчват с интензивни тренировки, а трети, уморени от борбата с наднормените килограми, вдигат ръце от проблема.

Но експертите откриха, че излишните килограми могат да се натрупват поради липса на определени витамини. Един от тях е витамин D. Освен това, при хората, при които е под нормата, мазнините се натрупват главно в областта на корема.

Проведени са и проучвания, потвърждаващи, че чрез попълване на липсата на витамин D в организма, човек се справя успешно с проблема наднормено тегло. С дефицита на витамин D учените обясняват и сезонното наддаване на тегло.

Известно е, че този витамин се произвежда под въздействието на слънцето. През есента и зимата, когато има по-малко слънчеви дни, производството на витамин D значително намалява и той трябва да се приема допълнително. Съдържа се в някои храни, като яйца, черен дроб, тлъста риба, масла.


Излишното тегло може да се натрупа и поради недостиг на витамин В6, който играе важна роля в метаболизма, необходим е за нормалното функциониране на нервната система, участва в синтеза на невротрансмитери, протеини, ензими, хемоглобин, метаболизма на серотонин и понижава холестерола и липидите в кръвта. Съдържа се в ядки, семена, боб, соя, зърнени храни.

Витамин С също е важен за поддържането на добра форма. Той изгаря излишните мазнини в тялото, укрепва имунната система, ускорява зарастването на рани, подобрява образуването на кръв, участва в синтеза на колаген, регулира метаболизма и премахва токсините. Този витамин се съдържа в шипки, касис, цитрусови плодове и киви.

Как да отслабнете?

• Според проучванията, метаболизмът се забавя с възрастта. Заболявания на щитовидната жлеза, диабет, хипертония, сънна апнея, сърдечносъдови и други болести също могат да бъдат причина за забавен метаболизъм. Те трябва да бъдат идентифицирани и лекувани.

• Провокира натрупването на излишни килограми и стресът. Кортизолът, който се произвежда в излишък, може да доведе до наддаване на тегло.

• При жени по време на менопаузата нивото на хормона естроген се понижава критично и рискът от отлагане на мазнини се увеличава, особено в областта на корема.

• Дисбактериозата също може да доведе до наддаване на тегло. При нарушение на чревната микрофлора витамините и други полезни вещества се абсорбират слабо.

• Заседналият начин на живот и редовното преяждане са основните причини за натрупване на излишни килограми. Важно е да се храните рационално, да не злоупотребявате със сладкиши, да не консумирате храни с трансмазнини. Полезно е да ходите много, да правите редовно лечебна гимнастика, да посещавате фитнеса и да плувате.

Новините от днес и със задна дата